Předmět: Diagnostika

« Zpět
Název předmětu Diagnostika
Kód předmětu PCH/91DB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
  • Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
  • Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem je vytvořit shodnou vstupní úroveň ve znalostech psychodiagnostiky pro studenty doktorského programu bez ohledu na jejich předcházející kvalifikační rámec jako předpoklad pro jejich navazující výzkumnou a projektovou činnost. Cílem je znalost propedeutiky psychologické diagnostiky, netestových metod a aplikovaných testových metod psychologie práce, organizace a dopravní psychologie. Ve dvou blokových výukách je pozornost soustředěna na propedeutiku psychodiagnostiky, testové i netestové metody psychologie práce, organizace a dopravní psychologie. Náplň předmětu orientuje studenty na klíčové oborové zdroje a navazující samostatné studium. Očekává se osvojení si systematiky metod a encyklopedické znalosti informací o oborově relevantních testech. Obsah přednášek: 1. Propedeutika psychologické diagnostiky a. Obecný a specifický účel použití, základní charakteristiky psychodiagnostických metod. b. Psychometrické charakteristiky metod a jejich význam, požadavky na testy a recenze dle manuálu EFPA. c. Speciální otázky diagnostiky - Raschův model, teorie měření. d. Systematika psychodiagnostických metod. e. Zásady uplatnění psychologické diagnostiky (triangulace, kvalifikace, práce s materiálem, zákony, ). f. Psychodiagnostická baterie. g. Posudek a závěrečná zpráva v psychologii práce a organizace. 2. Netestové metody v psychologii práce, organizace a dopravní psychologii a. Pozorování. b. Anamnéza. c. Rozhovor, jeho typy a techniky. d. Modelové situace. e. Analýza produktů a projekt. f. Uplatnění v praxi. 3. Testové metody v psychologii práce, organizace a dopravní psychologii. a. Dotazníky pro výběr, rozvoj a analýzu při plánování psychologické intervence. b. Testy inteligence a jejich význam pro výkonnost a učení. c. Testy specifických kognitivních funkcí. d. Projektivní metody v psychologii práce, organizace a dopravní psychologii. e. Testy situačního úsudku. f. Objektivní testy a testy integrity. g. Testy skupinové či týmové dynamiky a rolí. h. Uplatnění v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 138 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je vytvořit shodnou vstupní úroveň ve znalostech psychodiagnostiky pro studenty doktorského programu bez ohledu na jejich předcházející kvalifikační rámec jako předpoklad pro jejich navazující výzkumnou a projektovou činnost. Cílem je znalost propedeutiky psychologické diagnostiky, netestových metod a aplikovaných testových metod psychologie práce, organizace a dopravní psychologie.
-
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta

Recenze libovolného testu aplikovaného v psychologii práce, organizace, dopravní psychologii akceptovaná k publikování v Testfóru či obdobném periodiku dle kritérií EFPA (student je prvním autorem recenze).
Doporučená literatura
  • Bahbouh, R., Sailerová, V., & Rozehnalová, E. (2012). Nové pohledy psychodiagnostiky.. Praha.
  • Farr, J. L. & Tippins, N. T. (2010). Handbook of Employee Selection.. New York: Routledge.
  • Christiansen, N. D. & Tett, R. P. (2013). Handbook of Personality at Work.. New Your: Routledge.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha: Grada.
  • Niederlová, M., Ortner, T. M., & van de Vijver, F. J. R. (2016). sychologická diagnostika založená na behaviorálních projevech.. Praha: Hogrefe ? Testcentrum.
  • Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.. Olomouc: VUP.
  • Schmidt, F. L., Oh, I.-S., & Shaffer, J. A. (2016). The Validity and Utility of Selection Methods in Personnel Psychology: Practical and Theoretical Implications of 100 Years of Research Findings..
  • Schmitt, N. (2012). The Oxford Handbook of Personnel Assessment and Selection.. Oxford: Oxford University Press.
  • Schmitt, N. W., & Highhouse, S. (2013). Industrial and Organizational Psychology. In I. Weiner, Handbook of Psychology (2nd ed., Vol. 12).. Hoboken: Wiley.
  • Svoboda, M. (1999). Psychologická diagnostika dospělých.. Praha: Portál.
  • Svoboda, M., Řehan, V., Vtípil, Z., Klimusová, H., & Humpolíček, P. (2004). Aplikovaná psychodiagnostika v České republice.. Brno: Psychologický ústav FF MU v Brně.
  • Šucha, M., Rehnová, V., Šrámková, L., Černochová, D., & Zámečník, P. (2015). Metodika pro posuzování psychické způsobilosti k řízení silničních motorových vozidel. Olomouc: VUP.
  • Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii.. Praha: Portál.
  • Weiner, I. B., & Greene, R. L. (2017). Handbook of Personality Assessment (2nd ed.).. Hoboken: Wiley.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr