Cílem je vytvořit shodnou vstupní úroveň ve znalostech psychodiagnostiky pro studenty doktorského programu bez ohledu na jejich předcházející kvalifikační rámec jako předpoklad pro jejich navazující výzkumnou a projektovou činnost. Cílem je znalost propedeutiky psychologické diagnostiky, netestových metod a aplikovaných testových metod psychologie práce, organizace a dopravní psychologie. Ve dvou blokových výukách je pozornost soustředěna na propedeutiku psychodiagnostiky, testové i netestové metody psychologie práce, organizace a dopravní psychologie. Náplň předmětu orientuje studenty na klíčové oborové zdroje a navazující samostatné studium. Očekává se osvojení si systematiky metod a encyklopedické znalosti informací o oborově relevantních testech. Obsah přednášek: 1. Propedeutika psychologické diagnostiky a. Obecný a specifický účel použití, základní charakteristiky psychodiagnostických metod. b. Psychometrické charakteristiky metod a jejich význam, požadavky na testy a recenze dle manuálu EFPA. c. Speciální otázky diagnostiky - Raschův model, teorie měření. d. Systematika psychodiagnostických metod. e. Zásady uplatnění psychologické diagnostiky (triangulace, kvalifikace, práce s materiálem, zákony, ). f. Psychodiagnostická baterie. g. Posudek a závěrečná zpráva v psychologii práce a organizace. 2. Netestové metody v psychologii práce, organizace a dopravní psychologii a. Pozorování. b. Anamnéza. c. Rozhovor, jeho typy a techniky. d. Modelové situace. e. Analýza produktů a projekt. f. Uplatnění v praxi. 3. Testové metody v psychologii práce, organizace a dopravní psychologii. a. Dotazníky pro výběr, rozvoj a analýzu při plánování psychologické intervence. b. Testy inteligence a jejich význam pro výkonnost a učení. c. Testy specifických kognitivních funkcí. d. Projektivní metody v psychologii práce, organizace a dopravní psychologii. e. Testy situačního úsudku. f. Objektivní testy a testy integrity. g. Testy skupinové či týmové dynamiky a rolí. h. Uplatnění v praxi.
|
-
Bahbouh, R., Sailerová, V., & Rozehnalová, E. (2012). Nové pohledy psychodiagnostiky.. Praha.
-
Farr, J. L. & Tippins, N. T. (2010). Handbook of Employee Selection.. New York: Routledge.
-
Christiansen, N. D. & Tett, R. P. (2013). Handbook of Personality at Work.. New Your: Routledge.
-
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha: Grada.
-
Niederlová, M., Ortner, T. M., & van de Vijver, F. J. R. (2016). sychologická diagnostika založená na behaviorálních projevech.. Praha: Hogrefe ? Testcentrum.
-
Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců.. Olomouc: VUP.
-
Schmidt, F. L., Oh, I.-S., & Shaffer, J. A. (2016). The Validity and Utility of Selection Methods in Personnel Psychology: Practical and Theoretical Implications of 100 Years of Research Findings..
-
Schmitt, N. (2012). The Oxford Handbook of Personnel Assessment and Selection.. Oxford: Oxford University Press.
-
Schmitt, N. W., & Highhouse, S. (2013). Industrial and Organizational Psychology. In I. Weiner, Handbook of Psychology (2nd ed., Vol. 12).. Hoboken: Wiley.
-
Svoboda, M. (1999). Psychologická diagnostika dospělých.. Praha: Portál.
-
Svoboda, M., Řehan, V., Vtípil, Z., Klimusová, H., & Humpolíček, P. (2004). Aplikovaná psychodiagnostika v České republice.. Brno: Psychologický ústav FF MU v Brně.
-
Šucha, M., Rehnová, V., Šrámková, L., Černochová, D., & Zámečník, P. (2015). Metodika pro posuzování psychické způsobilosti k řízení silničních motorových vozidel. Olomouc: VUP.
-
Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii.. Praha: Portál.
-
Weiner, I. B., & Greene, R. L. (2017). Handbook of Personality Assessment (2nd ed.).. Hoboken: Wiley.
|