Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu PCH/91APP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
Obsah předmětu
Anotace předmětu: 1) Vzdělávání, učení, vyučování - teoretické přístupy 2) Učení - zásady pro všechny a individuální rozdíly 3) Učitel - řízení třídy, interakce a komunikace ve třídě 4) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami 5) Psychologická problematika motivace žáků v edukačním procesu 6) "Souvislosti výzkumného projektu s tématy pedagogické psychologie" Cílem výuky je prohloubení znalostí z Pedagogické psychologie, s přesahem do výzkumného záměru studenta. Výuka probíhá formou seminářů (á max. 4 vyučovací hodiny): 1-2 setkání v ZS a 1-2 setkání v LS, plus možnosti individuálních setkání ke zkoušce. Program: 1. setkání: ZS 2020 (proběhlo online) Náplň: setkání studentů předmětu na téma "Souvislosti mého výzkumného projektu s tématy pedagogické psychologie" formou diskuse mezi studenty a vyučujícím. Probereme okruhy předmětu a případné dotazy k nim, rozdělíme úkoly pro další setkání (např. zpracování konkrétního tématu formou krátké prezentace). 2. setkání: ZS 2020 (datum bude upřesněno, patrně začátek února; forma online) Náplň: témata, která budou identifikována na prvním setkání jako potřebná k přípravě na zkoušku, zpracovaná formou prezentací studenty, popř. doplněná o výklad vyučující/ho. 3. setkání: LS 2020 (datum bude upřesněno; forma dle potřeby) Náplň: seminář ke konkrétnímu tématu z oblasti Pedagogické psychologie, dle zájmu studentů a příp. možnosti návštěvy externím přednášejícím.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 200 hodin za semestr
Výstupy z učení
Získání znalostí k základním a specifickým koncepcím vzdělávání, učení a vyučování, k postavení a roli učitele, resp. k jeho možnostem ovlivňování žáků, k psychologické diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich podpoře.
- Znalost soudobých koncepcí, jejich psychologických aspektů u vzdělávání, učení a vyučování - Znalost statusu a pozice učitele, jeho obsahu práce, role při řízení třídy - Znalost diagnostických a podpůrných metod a přístupů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Předpoklady
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Účast na seminářích, prokázání znalostí, porozumění a dovednosti aplikace získaných poznatků, příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha.
  • Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
  • Mareš,J.,Křivohlavý,J. (1995). Komunikace ve škole. Brno:MU.
  • Pokorná,V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
  • Průcha,J. (2011). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  • Říčan,P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.
  • Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -