Vyučující
|
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Anotace předmětu: 1) Vzdělávání, učení, vyučování - teoretické přístupy 2) Učení - zásady pro všechny a individuální rozdíly 3) Učitel - řízení třídy, interakce a komunikace ve třídě 4) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami 5) Psychologická problematika motivace žáků v edukačním procesu 6) "Souvislosti výzkumného projektu s tématy pedagogické psychologie" Cílem výuky je prohloubení znalostí z Pedagogické psychologie, s přesahem do výzkumného záměru studenta. Výuka probíhá formou seminářů (á max. 4 vyučovací hodiny): 1-2 setkání v ZS a 1-2 setkání v LS, plus možnosti individuálních setkání ke zkoušce. Program: 1. setkání: ZS 2020 (proběhlo online) Náplň: setkání studentů předmětu na téma "Souvislosti mého výzkumného projektu s tématy pedagogické psychologie" formou diskuse mezi studenty a vyučujícím. Probereme okruhy předmětu a případné dotazy k nim, rozdělíme úkoly pro další setkání (např. zpracování konkrétního tématu formou krátké prezentace). 2. setkání: ZS 2020 (datum bude upřesněno, patrně začátek února; forma online) Náplň: témata, která budou identifikována na prvním setkání jako potřebná k přípravě na zkoušku, zpracovaná formou prezentací studenty, popř. doplněná o výklad vyučující/ho. 3. setkání: LS 2020 (datum bude upřesněno; forma dle potřeby) Náplň: seminář ke konkrétnímu tématu z oblasti Pedagogické psychologie, dle zájmu studentů a příp. možnosti návštěvy externím přednášejícím.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 200 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Získání znalostí k základním a specifickým koncepcím vzdělávání, učení a vyučování, k postavení a roli učitele, resp. k jeho možnostem ovlivňování žáků, k psychologické diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich podpoře.
- Znalost soudobých koncepcí, jejich psychologických aspektů u vzdělávání, učení a vyučování - Znalost statusu a pozice učitele, jeho obsahu práce, role při řízení třídy - Znalost diagnostických a podpůrných metod a přístupů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
|
Předpoklady
|
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Účast na seminářích, prokázání znalostí, porozumění a dovednosti aplikace získaných poznatků, příprava na zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha.
-
Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
-
Mareš,J.,Křivohlavý,J. (1995). Komunikace ve škole. Brno:MU.
-
Pokorná,V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
-
Průcha,J. (2011). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
-
Říčan,P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.
-
Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
|