Předmět: Metodologie a statistika

« Zpět
Název předmětu Metodologie a statistika
Kód předmětu PCH/91AME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
  • Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka probíhá na Katedře psychologie FF UP, Vodární 6, Výuka se skládá ze 2 bloků v těchto termínech: I. Blok - Vysvětlení požadavků ke zkoušce - Představení požadované struktury výzkumného záměru - Rešerše literatury a odkazy na metodologické zdroje - nejčastější typy výzkumných problémů v psychologii - nejčastější chyby ve výzkumných záměrech - standardizované postupy ve výzkumu II. Blok - seminární práce a příprava na zkoušku - prezentace vlastních výzkumných záměrů studentů - metodologický rozbor těchto záměrů - individualizovaný výklad a odkazu na příslušné metodologické zdroje

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
I. blok - Metodologie - výzkumný záměr (Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.) čtvrtek 17.10.2024 11:00 - 12:30 učebna 213 (i-lab) Vodární 6. - Představení požadované struktury výzkumného záměru - Rešerše literatury a odkazy na metodologické zdroje - preregistrace a open science - nejčastější typy výzkumných problémů v psychologii - nejčastější chyby ve výzkumných záměrech - standardizované postupy ve výzkumu II. blok - Metodologie - výzkumný záměr (Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.) pátek 6.12.2024 11:00 - 12:45 učebna 213 (i-lab) Vodární 6. - krátké představení záměrů studentů v podobě PPT na 30 minut + 10 minut diskuze. Cílem tohoto předmětu je zdokonalit schopnost doktoranda vytvořit a prezentovat vlastní výzkumný projekt (ideový, a zejména pak technický plán výzkumu) obsahující zdůvodnění, východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Dílčím cílem je rozvoj schopnosti kritického posouzení jiných výzkumných studií. Předmět je dále orientován na nejčastější metodologické problémy a způsoby jejich řešení.
Absolvent získá tyto kompetence: - Ví, jak povést kvalitní a aktuální rešerši vzhledem k předmětu výzkumu - Umí zhodnotit publikované výzkumy - Orientuje se v metodologické literatuře a výzkumných standardech - Zná zásady pro podávání výzkumných záměrů - Dokáže vypracovat výzkumný záměr vzhledem k tématu disertační práce
Předpoklady
Studium DSP v sociálních vědách (humanitní zaměření)

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Požadavky pro úspěšné absolvování předmětu a zkoušky: 1) účast na výuce 2) Vypracování vlastního výzkumného plánu (cca 5 stran A4) obsahujícího zdůvodnění, východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Důraz bude kladem na adekvátnost použitých metod, na znalost použití těchto metod a odkazu na aktuální metodologickou literaturu. Doporučená studijní literatura: Babbie, E. (1995). The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth. Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-bystep guide for students. Thousand Oaks: Sage. Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London: Hodder & Stoughton. Creswell, J. W., PlanoClark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. [2ndedition]. London: SAGE. Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (Eds.) (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. London: SagePublications. S. 156-184. Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha:Portál. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido. Goodwin, C.J. (1999). Research in Psychology. Hendl, J (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál. Hendl, J. (2009). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Law, M. et al. (1998). Qualitative Review Form Guidelines. Hamilton: McMaster University. Dostupné online na http://www.usc.edu/hsc/ebnet/res/Guidelines.pdf [staženo dne 1. 11. 2010] Martin, P., Bateson, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Morgan, D.L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. London:Sage Publications. s. 474-475. Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. Ptáček, R., Raboch, J. (2010). Určení rozsahu souboru a power analýza v psychiatrickém výzkumu. Čes. a slov. Psychiatr 2010;106(1): 33 -41. Public HealthResource Unit (2006). Critical Appraisal Skills Programme (CASP). Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada. Říčan, P. (1977). Úvod do psychometrie. Bratislava: skripta. Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey.A další dle potřeby? Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Švaříček, R., Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál.
Doporučená literatura
  • Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha.
  • Neusar, A., & Charvát, M. a kol. (2012). PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc.
  • Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha.
  • Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice.
  • Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogická psychologie (12) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -