Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Výuka předmětu klade důraz na komplexní úlohu vnitřních a vnějších faktorů při vzniku nemocí. Interpretuje pojem životní styl a zejména vyzdvihuje klíčovou úlohu výživy a bilance energie při vzniku civilizačních nemocí. Definuje pojmy "civilizační nemoc", stres a "rizikový faktor". Soustřeďuje se zejména na faktory aterosklerózy, ischemické nemoci srdeční a mozkové, nádorového bujení, chronické obstrukční plicní choroby, poruch imunity, osteoporózy, Alzheimerovy nemoci a dalších závažných chronických stavů. Podrobněji informuje o etiopatogenezi, rozvoji a multiorgánových následcích hyperlipoproteinemie, obezity, arteriální hypertenze, inzulinorezistence atd. Věnuje pozornost stavům snížené mobility, stárnutí a úloze neuropsychických, psychologických a sociálních faktorů. Součástí výuky je porozumění preventivním opatřením a kritériím hodnocení úspěšnosti různých preventivních a léčebných přístupů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Patologická fyziologie je studium strukturálních a funkčních změn v tkáních a orgánech, které vedou ke vzniku nemocí. Studenti se v předmětu učí chápat příčiny vzniku hlavních patologických stavů, symptomů a syndromů a systémové, buněčné a molekulární mechanismy vývoje nemocí. Předmět se zaměřuje na rozvoj schopnosti interpretovat a zejména integrovat anamnestické, laboratorní a ostatní klinické údaje s cílem posoudit vývoj nemocí a určit jejich správnou diagnózu, terapii a prevenci. Výuka patologické fyziologie je specifikována s ohledem na zaměření studijního oboru.
Studenti rozumí komplexnímu obrazu stavů a nemocí na základě propojení znalostí příčin a následků se zřetelem na specializovaný směr studia.
|
Předpoklady
|
Znalosti z anatomie a fyziologie.
OPD/RGA01 a zároveň OPD/RGA10 a zároveň OPD/RGB10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Aktivní účast na přednáškách, seminářích a praktických cvičeních. Způsob zakončení předmětu bude sdělen při zahájení výuky.
|
Doporučená literatura
|
-
http://pfyziollfup.upol.cz/castwiki2/.
-
Nečas, E. a kol. (2013). Obecná patologická fyziologie. Praha Karolinum.
-
Rokyta R. (2015). Fyziologie a patologická fyziologie pro klinickou praxi.
-
Silbernagl, S., Lang, F. (2012). Atlas patofyziologie. Praha: Grada Publishing.
-
Vokurka, M. (2012). Patofyziologie pro nelékařské směry. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
|