Předmět: Ošetřovatelské postupy II.

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelské postupy II.
Kód předmětu OSE/ZZB15
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bartoníčková Daniela, Mgr.
  • Mikšová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
  • Pěrůžková Radana, Mgr.
  • Hupková Iva, Mgr.
Obsah předmětu
Celkový rozsah výuky je 62 vyučovacích hodin, z toho 32 hodin kontaktní výuky a 30 hodin nekontaktní výuky. Vymezení hlavních témat předmětu: Ošetřovatelský proces při uspokojování lidských potřeb a terapeutické výkony u dospělých a dětí ve standardní a přednemocniční neodkladné péči: - ošetřovatelský proces při perorálním podávání léků - ošetřovatelský proces při parenterální aplikaci léků - ošetřovatelský proces při aplikaci infúze a parenterální výživy - ošetřovatelský proces při aplikaci transfúze - ošetřovatelský proces při aplikaci léků do dýchacích cest a při oxygenoterapii - ošetřovatelský proces při místní aplikaci léků - ošetřovatelský proces při odběru biologického materiálu - ošetřovatelský proces u pacienta při punkci a endoskopii - ošetřovatelskýproces u pacienta s drény a drenážemi - ošetřovatelský proces v péči o rány, ošetřování ran - ošetřovatelský proces při zajištění invazivních vstupů do cévního řečiště Hodinová dotace/kontaktní hodiny: 10 hodin seminářů, 22 hodin cvičení. Hodinová dotace/nekontaktní hodiny: 30 NKH

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Ošetřovatelské postupy jsou teoreticko-praktickým předmětem s převahou praktických činností. Cílem je poskytnout vědomosti a praktické dovednosti potřebné k realizaci ošetřovatelských činností u dětských a dospělých pacientů ve standardní a neodkladné péči. Ošetřovatelské činnosti jsou realizovány metodou ošetřovatelského procesu. Vycházejí z holistického a individuálního přístupu k pacientovi, respektují jeho práva.ého a individuálního přístupu k pacientovi, respektují jeho práva.
Studenti budou umět provádět postupy ošetřovatelských intervencí s individuální a situační variabilitou, odpovídající nejnovějším trendům. Studenti budou umět pečovat o bezpečné prostředí a pomůcky, které jsou pro výkon ošetřovatelské činnosti žádoucí.
Předpoklady
nespecifikováno
OSE/ZZA01
----- nebo -----
ZIP/ZZK09
----- nebo -----
ZIP/ZZP09

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a praktických cvičeních, zpracování řešení zadaného problému s demonstrací adekvátního ošetřovatelského postupu, ústní a písemné ověření teoretických znalostí. Účast na praktických cvičeních 90 %.
Doporučená literatura
  • Kapounová, G. (2007). Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing.
  • Pokorná, A., Komínková, A., Sikorová, N. (2014). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno.
  • Veverková, E. a kol. (2019). Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II. Praha: Grada.
  • Veverková, E. a kol. (2019). Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada.
  • Vytejčková, R. et al. (2015). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III.. Praha.
  • Vytejčková, R. et al. (2013). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II.. Praha.
  • Vytejčková, R. et al. (2011). Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnický záchranář (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní