Předmět: Edukace v přednemocniční činnosti a vedení praxí

« Zpět
Název předmětu Edukace v přednemocniční činnosti a vedení praxí
Kód předmětu OSE/ZZA52
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koudeláková Ludmila, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Formulace cílů edukace, možnosti využití edukačních metod a forem na základě rekognoskace potřeb klientů. Tvorba edukačního projektu. Metodika vedení odborné praxe ve zdravotnictví, požadavky na mentora praxí, povinnosti mentora. Výukové metody a organizační formy odborné výuky. Pedagogická dokumentace. Hodnocení studentů. Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho je 12 hodin kontaktních a 15 hodin nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a obsahem edukační role zdravotnického záchranáře, představit podmínky, procesy, formy a metody edukace, rozlišit cílové skupiny edukace. Při praktickém procvičení naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů, seznámit s autorskými podmínkami tvorby edukačních materiálů. V oblasti vedení praxí seznámit s didaktikou vedení praxí, rolí mentora praxí včetně požadavků na osobnost mentora, objasnit specifika interakce a komunikace v pedagogickém procesu praxí, diferenciace a individualizace studentů a pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele.
Na základě znalostí předpokladů edukovaných klientů student vysvětlí specifické zvláštnosti edukace a formuluje cíle edukace, možnosti využití edukačních metod a forem. Navrhne projekt pro charakterizovanou cílovou skupinu klientů, předvede dovednost translace odborné terminologie dané diagnózy pro laiky. Představí a obhájí navržený projekt. Student objasní principy pedagogického procesu v rámci realizace odborné praxe, požadavky na pedagogickou dokumentaci a mentora praxe. Student se orientuje v organizačních formách odborné výuky a výchovně vzdělávacích metodách pedagogického procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zpracování, prezentace a obhájení edukačního projektu pro vybranou cílovou skupinu.
Doporučená literatura
  • Cichá, M., Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc.
  • Cichá,M., Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: UP,PdF.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
  • Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E., & Bůžek, A. (1998). Obecná pedagogika. Olomouc: Nakladatelství HANEX.
  • GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York.
  • GURKOVÁ, Elena. (2017). Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta.. Praha.
  • Haluzíková, J. (2010). Edukační činnost sestry (CD-ROM). Opava: Slezská univerzita v Opavě.
  • HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London.
  • Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
  • Jirkovský, D. (2011). Sborník pomocných učebních textů a výukových prezentací Certifikovaného kurzu pro přípravu mentorů klinické praxe a školitelů specializačního vzdělávání: (recenzovaný sborník) [CD-ROM].. Praha: Fakultní nemocnice v Motole.
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Hanex Olomouc.
  • Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
  • KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál.
  • Magurová, D., & Majerníková, Ľ. (2009). Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Vydavateľstvo Osveta.
  • Nemcová, J., Hlinková, E. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin: Osveta.
  • Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
  • OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
  • Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele.
  • SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning.
  • Taliánová, M., Řeřuchová, M. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice.
  • Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
  • Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnický záchranář (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní