Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a obsahem edukační role zdravotnického záchranáře, představit podmínky, procesy, formy a metody edukace, rozlišit cílové skupiny edukace. Při praktickém procvičení naučit studenty vytvářet projekty pro konkrétní cílovou skupinu klientů, seznámit s autorskými podmínkami tvorby edukačních materiálů. V oblasti vedení praxí seznámit s didaktikou vedení praxí, rolí mentora praxí včetně požadavků na osobnost mentora, objasnit specifika interakce a komunikace v pedagogickém procesu praxí, diferenciace a individualizace studentů a pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele.
Na základě znalostí předpokladů edukovaných klientů student vysvětlí specifické zvláštnosti edukace a formuluje cíle edukace, možnosti využití edukačních metod a forem. Navrhne projekt pro charakterizovanou cílovou skupinu klientů, předvede dovednost translace odborné terminologie dané diagnózy pro laiky. Představí a obhájí navržený projekt. Student objasní principy pedagogického procesu v rámci realizace odborné praxe, požadavky na pedagogickou dokumentaci a mentora praxe. Student se orientuje v organizačních formách odborné výuky a výchovně vzdělávacích metodách pedagogického procesu.
|
-
Cichá, M., Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc.
-
Cichá,M., Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: UP,PdF.
-
DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
-
Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E., & Bůžek, A. (1998). Obecná pedagogika. Olomouc: Nakladatelství HANEX.
-
GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York.
-
GURKOVÁ, Elena. (2017). Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta.. Praha.
-
Haluzíková, J. (2010). Edukační činnost sestry (CD-ROM). Opava: Slezská univerzita v Opavě.
-
HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London.
-
Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
-
Jirkovský, D. (2011). Sborník pomocných učebních textů a výukových prezentací Certifikovaného kurzu pro přípravu mentorů klinické praxe a školitelů specializačního vzdělávání: (recenzovaný sborník) [CD-ROM].. Praha: Fakultní nemocnice v Motole.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
KANTOROVÁ, J. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Hanex Olomouc.
-
Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
-
KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál.
-
Magurová, D., & Majerníková, Ľ. (2009). Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Vydavateľstvo Osveta.
-
Nemcová, J., Hlinková, E. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin: Osveta.
-
Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
-
OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
-
Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele.
-
SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning.
-
Taliánová, M., Řeřuchová, M. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice.
-
Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
-
Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.
|