Předmět: Didaktika klinické praxe

« Zpět
Název předmětu Didaktika klinické praxe
Kód předmětu OSE/ZTA22
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prušová Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Profesní kompetence. Závazné dokumenty pro vzdělávání. Studijní program, vzdělávací program. Studijní plán, vzdělávací plán. RVP, ŠVP. Učební plán. Vzdělávání pracovníků. Podmínky odborné praxe a praktické výuky. Základy obecné didaktiky. Didaktické zásady. Metody výchovně vzdělávacího procesu. Cíle ve výchovně vzdělávacím procesu a jejich taxonomie. Motivace studentů. Typologie učitelů. Osobnost pedagoga - zdravotnického pracovníka. Sebereflexe pedagoga. Problematika mentorství. Hodnocení ve výchovně vzdělávacím procesu. Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho je 14 hodin kontaktních a 13 hodin nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje informace týkající se vedení praxe studentů a žáků v rámci jejich kvalifikační přípravy v radiologii. Seznamuje s podmínkami realizace praktické výuky na radiologickém pracovišti, požadavky na mentora, jeho odborné a pedagogické vzdělání, osobnostní vlastnosti, praktické zkušenosti. Předkládá základy obecné pedagogiky, didaktiky a metodiky praktické výuky. Seznamuje s organizačními formami výuky a metodami výuky s důrazem na metody podporující kritické myšlení žáků a interaktivní výuku. Zabývá se pedagogickou diagnostikou žáka a studenta, prací s kurikulem, studijními plány a osnovami předmětů. Seznamuje s požadavky na dokumentování praktické výuky a odborné praxe.
Po ukončení výuky bude student schopen: objasnit základy obecné pedagogiky, didaktiky a metodiky praktické výuky vysvětlit organizačními formy výuky a metody výuky s důrazem na metody podporující kritické myšlení žáků a interaktivní výuku uvést vztah mezi pedagogickou diagnostikou žáka a studenta, prací s kurikulem, studijními plány a osnovami předmětů specifikovat požadavky na dokumentování praktické výuky a odborné praxe obhájit projekt na téma vední studentů v rámci klinické praxe
Předpoklady
Nejsou definovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Vypracování a rozbor semestrálního projektu, téma: vedení klinické praxe studentů a žáků na radiologickém pracovišti.
Doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
  • GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York.
  • HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London.
  • Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
  • KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál.
  • OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
  • Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele.
  • SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning.
  • Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
  • Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zobrazovací technologie v radiodiagnostice (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní