Předmět: Didaktika ošetřovatelské praxe

« Zpět
Název předmětu Didaktika ošetřovatelské praxe
Kód předmětu OSE/VOK58
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prušová Eva, Mgr. Ph.D.
  • Machálková Lenka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vzdělávání všeobecných sester v ČR a ve světě. Základy obecné pedagogiky. Osnovy, učební plány, tematické plány, mezipředmětové vztahy. Základy obecné didaktiky. Didaktické zásady, Výukové metody, cíle a jejich taxonomie. Didaktika klinické praxe v ošetřovatelství. Mentor a jeho osobnost, typologie učitelů, sebezdokonalování a rozvíjení profesionality, motivování studentů v oboru ošetřovatelství. Výukové metody a organizační formy výuky v ošetřovatelství. Význam a formy hodnocení v práci učitele/mentora. Metodika vedení odborné praxe, pedagogická dokumentace mentora. Hodnocení studentů na klinickém pracovišti - průběžné, závěrečné. Celkový rozsah předmětu je 16 hodin, z toho je 5 hodin kontaktních a 11 hodin nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický, poskytuje informace týkající se vedení praxe studentů a žáků všeobecnou sestrou v rámci jejich kvalifikační přípravy. Seznamuje s podmínkami realizace praktické výuky na ošetřovací jednotce, požadavky na sestru - mentora, její odborné a pedagogické vzdělání, osobnostní vlastnosti, praktické zkušenosti. Předkládá základy obecné pedagogiky, didaktiky a metodiky praktické výuky. Seznamuje s organizačními formami výuky a metodami výuky s důrazem na metody podporující kritické myšlení žáků a interaktivní výuku. Zabývá se pedagogickou diagnostikou žáka a studenta, prací s kurikulem, studijními plány a osnovami předmětů. Seznamuje s požadavky na dokumentování praktické výuky a odborné praxe.
Studenti se budou orientovat ve zdravotnickém školství jako systému, budou schopni identifikovat specifika jeho jednotlivých prvků i jeho samotného jako otevřeného systému. Studenti se budou orientovat ve struktuře a fungování vzdělávacích institucí (SZŠ, VZŠ, VŠ) jako organizací. Studenti budou schopni realizovat pedagogickou praxi v podmínkách klinické ošetřovatelské péče. Studenti budou znát specifika vedení praxe mentorem pro obor všeobecná sestra.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Vypracování semestrálního projektu týkajícího se vedení odborné praxe studentů a žáků všeobecnou sestrou a její rozbor.
Doporučená literatura
  • Andragogika.
  • Časopis Řízení školy.
  • Orbis Scholae.
  • Paidagogos.
  • Pedagogická orientace.
  • Studia paedagogica.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
  • GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York.
  • HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London.
  • Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
  • KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál.
  • OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
  • Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele.
  • SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning.
  • Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
  • Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Všeobecné ošetřovatelství (2020) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní