Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Profesní kompetence. Závazné dokumenty pro vzdělávání. Studijní program, vzdělávací program. Studijní plán, vzdělávací plán. RVP, ŠVP. Učební plán. Vzdělávání pracovníků. Podmínky odborné praxe a praktické výuky. Základy obecné didaktiky. Didaktické zásady. Metody výchovně vzdělávacího procesu. Cíle ve výchovně vzdělávacím procesu a jejich taxonomie. Motivace studentů. Typologie učitelů. Osobnost pedagoga - zdravotnického pracovníka. Sebereflexe pedagoga. Problematika mentorství. Hodnocení ve výchovně vzdělávacím procesu. Celkový rozsah předmětu je 27 hodin, z toho je 10 hodin kontaktních a 17 hodin nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje informace týkající se vedení praxe studentů a žáků v rámci jejich kvalifikační přípravy ve fyzioterapii. Seznamuje s podmínkami realizace praktické výuky na rehabilitačním pracovišti v rámci fyzioterapeutické péče, požadavky na mentora, jeho odborné a pedagogické vzdělání, osobnostní vlastnosti, praktické zkušenosti. Předkládá základy obecné pedagogiky, didaktiky a metodiky praktické výuky. Seznamuje s organizačními formami výuky a metodami výuky s důrazem na metody podporující kritické myšlení žáků a interaktivní výuku. Zabývá se pedagogickou diagnostikou žáka a studenta, prací s kurikulem, studijními plány a osnovami předmětů.
Studenti získají informace týkající se dokumentování praktické výuky a odborné praxe.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování a obhajoba semestrálního projektu týkajícího se vedení klinické praxe studentů a žáků na rehabilitačním pracovišti a jeho rozbor.
|
Doporučená literatura
|
-
Andragogika.
-
Časopis Řízení školy.
-
informace zveřejněné na www stránkách MŠMT a MZ ČR vztahující se k praktické výuce ve zdravotnických zařízeních.
-
Orbis Scholae.
-
Paidagogos.
-
Pedagogická orientace.
-
Studia paedagogica.
-
studijní text v systému EDIS.
-
DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
-
GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York.
-
HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London.
-
Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
-
KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál.
-
OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
-
Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele.
-
SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning.
-
Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
-
Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.
|