Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní bloky předmětu: -Závazné dokumenty pro vzdělávání. Studijní program, vzdělávací program. -Studijní plán, vzdělávací plán. RVP, ŠVP. Učební plán. -Vzdělávání pracovníků v ošetřovatelství. -Podmínky odborné praxe a praktické výuky. -Základy obecné didaktiky. -Didaktické zásady. -Metody výchovně vzdělávacího procesu. -Cíle ve výchovně vzdělávacím procesu a jejich taxonomie. -Motivace studentů. -Typologie učitelů. -Osobnost pedagoga - zdravotnického pracovníka. -Sebereflexe pedagoga. -Problematika mentorství. -Hodnocení ve výchovně vzdělávacím procesu. Předmět je dotován 14 NKH. Celkový rozsah předmětu je 30 hodin, z toho je 16 hodin kontaktních a 14 hodin nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Poskytuje informace týkající se vedení praxe studentů a žáků dětskou sestrou v rámci jejich kvalifikační přípravy. Seznamuje s podmínkami realizace praktické výuky na ošetřovací jednotce, požadavky na mentora, jeho odborné a pedagogické vzdělání, osobnostní vlastnosti, praktické zkušenosti. Předkládá základy obecné pedagogiky, didaktiky a metodiky praktické výuky. Seznamuje s organizačními formami výuky a metodami výuky s důrazem na metody podporující kritické myšlení žáků a interaktivní výuku. Zabývá se pedagogickou diagnostikou žáka a studenta, prací s kurikulem, studijními plány a osnovami předmětů. Seznamuje s požadavky na dokumentování praktické výuky a odborné praxe.
Po absolvování předmětu bude student schopen porozumět a aplikovat získané znalosti a dovednosti ohledně problematiky vedení klinické praxe v ošetřovatelské praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OSE/DSA32
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování semestrálního projektu týkajícího se vedení odborné praxe studentů a žáků dětskou sestrou a její rozbor.
|
Doporučená literatura
|
-
Andragogika.
-
Časopis Řízení školy.
-
Orbis Scholae.
-
Paidagogos.
-
Pedagogická orientace.
-
Studia paedagogica.
-
DVOŘÁKOVÁ, M., ŠERÁK, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
-
GREEN, Elizabeth. (2015). Building a better teacher: how teaching works (and how to teach it to everyone). New York.
-
HERBERT, Anna. (2018). Didactics, learning and leadership in higher education: understanding strategy development. London.
-
Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
-
KUBEROVÁ, Helena. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Portál.
-
OBST, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
-
Podlahová Libuše a kol. (2013). Didaktika vysokoškolského učitele.
-
SUSAN B. BASTABLE. (2020). Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice.. Jones & Bartlett Learning.
-
Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičení.
-
Zormanová, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.
|