Předmět: Metodika výchovné péče u dětí

« Zpět
Název předmětu Metodika výchovné péče u dětí
Kód předmětu OSE/DSB31
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vomočilová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu: -Koncepce, organizace a metodika výchovně vzdělávacího procesu u dětí v nemocnici. Předpoklady pro vytváření výchovných programů. Výchovné metody a prostředky. Herní specialista - (přehled činností, kompetencí, etický kodex). -Metodika výchovné péče - tělesné, pracovní, hudební, estetické, výtvarné, rozumové a mravní - zvláštnosti přístupu ve výchově dětí v jednotlivých obdobích života. -Charakteristika dětské hry. Klasifikace dětských her. Hra jako výchovný prostředek. Dělení her. Vývoj tvořivé dětské hry. -Didaktické pomůcky - metodika používání, požadavky na hygienické, prostorové a materiální vybavení. -Speciální pedagogika. Dítě se specifickou potřebou. Principy speciální výchovy. Metody speciální výchovy u dětí se smyslovým postižením, tělesným postižením, mentálním postižením. -Didaktické pomůcky - metodika používání audio-vizuálních pomůcek v jednotlivých věkových kategoriích. -Hračka - její význam, zhotovení jednoduchých loutek -Metodika hudební výchovy - praktické procvičování -Metodika pohybových her - praktické procvičování -Metodika výtvarné výchovy - praktické procvičování -Metodika pracovní výchovy - praktické procvičování -Metodika rozumové výchovy - praktické procvičování Celkový rozsah předmětu je 30 hodin, z toho je 10 hodin kontaktních a 20 hodin nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět poskytuje ucelený soubor informací, které umožní komplexní pohled na osobnost dítěte v určitém období vývoje, umožní volit vhodný výchovný přístup k dětem s ohledem na jejich věk a zdravotní stav. Rozšiřuje poznatky, vede k získání praktických dovedností v aplikaci výchovné péče v nemocničním zařízení.
Po absolvování předmětu bude student schopen získané znalosti, vědomosti a zkušenosti aplikovat do klinické praxe při realizaci výchovné péče o děti.
Předpoklady
nespecifikováno
OSE/DSA32

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
100% účast na seminářích a cvičeních. Plnění průběžných úkolů.
Doporučená literatura
  • ČERNÝ, V., GROFOVÁ, K. (2017). Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. Brno: Edika.
  • Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
  • Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
  • JAŘABÁČ, I. (2017). Kreativita učitele při práci s technickými materiály aneb Technické projekty pro pedagogickou praxi. Ostrava: Montanex.
  • Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E., VOJKOVSKÁ, G. (2016). Speciální pedagogika pro zdravotnické obory. Praha: Galén.
  • MACHKOVÁ, E. (2015). Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
  • MARTINKOVÁ, V., VALENTOVÁ, M. (2008). Metodika výchovné péče u dětí: studijní opora pro studenty Ošetřovatelství kombinované formy studia. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  • MLEJNEK,J. (2004). Dětská tvořivá hra. Praha: Ipos- Artama.
  • Obst, O. (2002). Obecná didaktika. Olomouc: UP.
  • PACHOLÍK, V., NEDĚLOVÁ, M., ŠMATELKOVÁ, N. (2016). Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  • REZKOVÁ, V., KOKEŠOVÁ KLEINOVÁ, G. (2012). Hra jako lék: teorie a praxe nedirektivní psychoterapie hrou. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna.
  • ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ.
  • ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š. (2016). Mluvní výchova dětí. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
  • ZVÍROTSKÝ, M. (2014). Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní