Vyučující
|
-
Mičolová Lucie, Mgr.
-
Konečná Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: -Zásady správné výživy. Nová výživová doporučení. Doporučené výživové dávky pro jednotlivé věkové kategorie. -Výživa novorozenců a kojenců. Kojení, složení mateřského mléka, význam a podpora kojení. Umělá kojenecká výživa. -Vyšetřování nutričního stavu. Metody hodnocení nutričního stavu. Vyšetření antropometrická, biochemická, hematologická a imunologická. Nutriční prognostické indexy. -Poruchy příjmu potravy a edukační programy v těchto oblastech. -Obezita u dětí a její význam pro kvalitu života dítěte, možnosti prevence a léčby. -Výživa dětí v septickém stavu, na UPV, parenterální výživa. -Enterální výživa u dětí. -Alternativní výživové směry u dětí. Intervenční programy v oblasti zdravého životního stylu a správné výživy u dětí. Celkový rozsah předmětu je 34 hodin, z toho je 14 hodin kontaktních a 20 hodin nekontaktních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje ucelené informace o výživě dítěte, která respektuje jeho tělesný růst a psychický vývoj. Zabývá se stanovením bazálního metabolismu a skutečné potřeby energie nutné k aktivitě dítěte, včetně potřeby základních živin (bílkoviny, tuky, sacharidy). Nedílnou součástí je problematika nutričních potřeb dítěte v jednotlivých věkových kategoriích (důraz je kladen na výživu novorozence a kojence), hodnocení nutričního stavu ve spolupráci s nutričním terapeutem a význam nutričního poradenství. Součástí je přehled přípravků enterální a parenterální výživy, včetně forem aplikace výživy jak v zařízeních, tak i v domácím prostředí. Klade důraz na roli výživy v patofyziologii a prevenci nemocí dětského věku. Seznamuje s riziky podvýživy a nadměrné výživy v různých věkových kategoriích. Důležitou částí je seznámení s úlohou výživy jako podstatného faktoru prevence civilizačních chorob.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - Orientovat se v zásadách výživy pro jednotlivé věkové kategorie s důrazem na dětský věk. - Analyzovat nutriční stav dítěte. - Identifikovat patologické stavy v oblasti nutrice u dětí.
|
Předpoklady
|
Předpokladem absolvování předmětu jsou základní znalosti z oblasti fyziologie výživy a znalost učiva výživy v rozsahu učiva ze střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Absolvování seminářů a praktických cvičení (90% účast), aktivní účast ve výuce, plnění zadaných úkolů ve výuce, písemné ověřování znalostí
|
Doporučená literatura
|
-
Clinical Nutrition.
-
Arends, J. at al. ESPEN guidelines on nutrition in cancer patients.
-
Cederholm, T. at al. ESPEN guidelines on definitions and terminology of clinical nutrition.
-
Kasper, H. (2015). Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada.
-
Sovová, E. (2012). Vybrané kapitoly z vnitřního lékařství pro nelékařské obory. Olomouc: Univerzita Palackého.
|