Předmět: Multikulturní péče v pediatrickém ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Multikulturní péče v pediatrickém ošetřovatelství
Kód předmětu OSE/DSA24
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Přibylová Irena, Mgr.
  • Pivovarová Simona, Mgr.
Obsah předmětu
Hlavní bloky předmětu: -Pojem transkulturní, multikulturní ošetřovatelství -Pojem kultura, etnicita, společnost, společné a rozdílné znaky. -Kulturní a etnické pojetí zdraví, nemoci, smrti, rituály, specifika. -Multikulturní společnost v ČR, migrace. -Interkulturní komunikace, bariéry, specifika, alternativní možnosti komunikace. -Etnocentrismus a jeho důsledky v ošetřovatelské péči o jedince. -Ošetřovatelské posouzení - KM Leiningerové, Davidhizarové. -Povolání zdravotníka (DS) v kulturním pojetí - specifika možností péče. Celkový počet hodin předmětu: 46 Celkový rozsah předmětu je 46 hodin, z toho je 26 hodin kontaktních a 20 hodin nekontaktních.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá kulturou minoritních skupin. Zdůrazňuje transkulturní přístup sestry v ošetřovatelském procesu.
Po absolvování výuky bude student schopen porozumět problematice a významu transkulturního ošetřovatelství a jeho využití v klinické praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zpracování, prezentace a obhajoba seminární práce. Aktivní účast ve výuce.
Doporučená literatura
  • Supplement vybraných kapitol vo vedných odboroch sociálna práca a ošetrovateľstvo VI.. Příbram: Ústav sv. Jana Nepomuka Neumanna, 2018.
  • AKINTAYO, T., HÄMÄLÄINEN, J., RISSANEN, S. (2014). Multiculturalism in social agencies for the aged.
  • ANDREWS, Margaret M., Joyceen S. BOYLE a John W. COLLINS. (2020). Transcultural concepts in nursing care. Philadelphia: Wolters Kluwer.
  • Andrews, M.M., Boyle, J.S. (2008). Transcultural concepts in nursing care: exercises, stories, and synthetic cultures. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams.
  • Burnard, P., Gill, P. (2009). Culture, communication, and nursing: exercises, stories, and synthetic cultures. New York: Pearson Education.
  • ETNA. (2019). ETNA - European Transcultural Nursing Association: 6th International ETNA Conference 2019 : June 19th-21st 2019, České Budějovice, Czech Republic : social program : June 19th-22nd 2019, Czech Republic : program & abstracts.. České Budějovice.
  • Giger, J. N., & Davidhizar, R. E. (2008). Transcultural nursing: assessment and intervention. St. Louis, Mo: Elsevier Mosby.
  • GIGER, Joyce Newman a LINDA HADDAD. (2020). Transcultural Nursing: Assessment and Intervention. Elsevier.
  • PAVLAKIS, A., LEONDIOU, I. (2014). Multicultural nursing education in a multicultural society. International Journal of Caring Sciences.
  • Tóthová, V. a kol. (2012). Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton.
  • Vrublová, Y. (2011). Kultura a zdravotní péče. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní