Předmět: Základy vědecké práce

« Zpět
Název předmětu Základy vědecké práce
Kód předmětu OPT/PGVP
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Opatrný Tomáš, prof. RNDr. Dr.
Obsah předmětu
Charakteristiky a definice vědy a její odlišení od pseudovědy. Princip falzifikovatelnosti. Neexistence paranormálních jevů a jejich vědecký důkaz. Placebo - význam ve vědě. Dvojité slepé experimenty a jejich význam ve vědeckém zkoumání. Optické a jiné klamy a jejich objasňování. Některé typické zkraty v uvažování a možnosti jejich předcházení ve vědecké práci. Výměna informací ve vědecké práci. Publikování výsledků výzkumu ve vědeckých časopisech, průběh recenzního řízení. Tvorba a charakteristika vědecké publikace. Možnosti publikování vědeckých výsledků ve vědeckých časopisech. Hierarchie vědeckých časopisů, impact factor, citační index. Etika ve vědě, podvod ve vědě. Plagiátorství a falšování dat.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Charakteristiky a definice vědy a její odlišení od pseudovědy.
Předmět zaměřený na schopnost hodnocení Hodnotit konkrétní metody a postupy, vysvětlit aspekty a výsledky týkající se dané problematiky, integrovat poznatky, předpovídat řešení, hodnotit výsledky a formulovat závěry.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Aktivní diskuse na seminářích, vystoupení s vlastní prezentací, závěrečná diskuse.
Doporučená literatura
  • Kuhn T. S. (1996). Struktura vědeckých revolucí. Chicago, University Press.
  • Popper K. (2002). The Logic of Scientific Discovery. New York, Routledge.
  • Schick T., JR., Vaughn L. (1998). How to think about weird things: critical thinking for a new age. London, Mayfield.
  • Šesták Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha.
  • Tkadlec E. (2007). Metody vědecké práce. Distanční text, projekt OP RLZ, Opatření 3.2-0275.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr