Vyučující
|
-
Opatrný Tomáš, prof. RNDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristiky a definice vědy a její odlišení od pseudovědy. Princip falzifikovatelnosti. Neexistence paranormálních jevů a jejich vědecký důkaz. Placebo - význam ve vědě. Dvojité slepé experimenty a jejich význam ve vědeckém zkoumání. Optické a jiné klamy a jejich objasňování. Některé typické zkraty v uvažování a možnosti jejich předcházení ve vědecké práci. Výměna informací ve vědecké práci. Publikování výsledků výzkumu ve vědeckých časopisech, průběh recenzního řízení. Tvorba a charakteristika vědecké publikace. Možnosti publikování vědeckých výsledků ve vědeckých časopisech. Hierarchie vědeckých časopisů, impact factor, citační index. Etika ve vědě, podvod ve vědě. Plagiátorství a falšování dat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Charakteristiky a definice vědy a její odlišení od pseudovědy.
Předmět zaměřený na schopnost hodnocení Hodnotit konkrétní metody a postupy, vysvětlit aspekty a výsledky týkající se dané problematiky, integrovat poznatky, předpovídat řešení, hodnotit výsledky a formulovat závěry.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní diskuse na seminářích, vystoupení s vlastní prezentací, závěrečná diskuse.
|
Doporučená literatura
|
-
Kuhn T. S. (1996). Struktura vědeckých revolucí. Chicago, University Press.
-
Popper K. (2002). The Logic of Scientific Discovery. New York, Routledge.
-
Schick T., JR., Vaughn L. (1998). How to think about weird things: critical thinking for a new age. London, Mayfield.
-
Šesták Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha.
-
Tkadlec E. (2007). Metody vědecké práce. Distanční text, projekt OP RLZ, Opatření 3.2-0275.
|