Vyučující
|
-
Kopecký Miroslav, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prenatální a postnatální vývoj, charakteristika růstu a vývoje dětí. Faktory ovlivňující růst a vývoj. Chronologický a biologický věk. Zákonitosti tělesného růstu a vývoje. Organizace a význam antropologických výzkumů, typy výzkumů a jejich organizace, základy standardních antropologických metodik (antropometrické body, antropologický instrumentář, metodika měření a praktické zjišťování vybraných tělních dimenzí), způsoby statistického zpracování dat a prezentace výsledků (růstové tabulky, růstové křivky, percentilové grafy), hodnocení naměřených údajů u jednotlivce a souboru probandů (z-skóre, morfogramy, percentilová pásma), hodnocení výživového stavu (BMI, WHR), možnosti predikce finální tělesné výšky u jednotlivce, hodnocení somatického stavu a vývoje dětí a dospívající mládeže na základě změřených somatických parametrů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí se základy auxologie: prenatální a postnatální vývoj, růst a vývoj dětí, zákonitostmi jeho růstu a vývoje. Budou seznámeni s faktory ovlivňující růst a vývoj dětí. Pozornost je věnována problematice biologického věku a jeho vztahu k věku chronologickému v jednotlivých fázích ontogenetického vývoje a hodnocení somatického stavu a vývoje dětí a mládeže (prediktabilita somatického vývoje). Studenti budou seznámeni s projevy sekulárního trendu. V praktické části se naučí používat antropometrický instrumentář a hodnotit individuální růst a nutriční stav jedince pomocí norem.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Ústní ověření znalostí, odevzdání protokolů ze cvičení a záznamního listu z ambulantní praxe. Nedílnou součástí auxologie je praktické cvičení, tzn. praktický nácvik měření a hodnocení somatických parametrů. Nezbytnou podmínkou je aktivní účast ve cvičení a vhodné oblečení (upřesní vyučující) v praktickém cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Kopecký, M. a kol. (2013). Základy fyzické antropologie. Olomouc.
-
Kopecký, M., Krejčovský, L., & Švarc, M. (2014). Anthropometric measuring tools and methodology for the measurement of anthropometric parameters. Olomouc: Palacký University.
-
Kopecký, M. (2006). Somatický a motorický vývoj 7 až 15letých chlapců a dívek v olomouckém regionu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. 192 s. ISBN 80-244-1281-0. Olomouc: UP.
-
Kopecký, M. (2011). Somatotyp a motorická výkonnost 7-15letých chlapců a dívek. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kopecký, M., Tomanová, J., & Kikalová, K. (2014). Základní charakteristiky ontogenetickkého vývoje. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vignerová, J., Bláha, P. Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Norma, vyhublost, obezita..
-
VIGNEROVÁ, J., RIEDLOVÁ, J., BLÁHA, P., KOBZOVÁ, J., KREJČOVSKÝ, L., BRABEC, M., HRUŠKOVÁ, M. (2006). 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 (Česká republika). Praha: PřF UK v Praze a SZÚ.
|