Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
V úvodní části disciplíny bude věnována pozornost způsobům dorozumívání, zmíněny budou hlavní etapy rozvoje komunikace lidských jedinců z ontologického hlediska a biologické předpoklady osvojování jazyka u člověka. Ve druhé části kurzu budou představeny základní teoretické koncepce procesu nabývání řeči (behavioristické teorie, kognitivní přístup, interakční přístup, nativistické přístupy, zpracovatelský přístup) a nejčastější neurogenní poruchy komunikace u dospělých.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je zprostředkovat doktorandům informace o základních tématech této disciplíny, pozornost se zaměří hlavně na teoretické koncepce nabývání řeči u lidského jedince a na poruchy v oblasti nabývání jazyka, např. na afázii, dysgrafii, dyslexii a další.
Doktorand získá teoretické informace o oboru, jehož výsledky výzkumu jsou dnes v lingvistických disciplínách značně využívány, např. v kognitivní lingvistice nebo v sémantice.
|
Předpoklady
|
Pokud doktorand/doktorandka chce složit zkoušku v českém jazyce, pak je kromě znalostí vybraného psycholingvistického tématu předpokladem úspěšného složení zkoušky také znalost základních lingvistických termínů v českém jazyce. Pokud chce doktorand/doktorandka složit zkoušku v jazyce německém, pak je předpokladem kromě znalosti vybraného psycholingvistického tématu aktivní znalost německého jazyka na úrovni C1 a znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Úspěšné zvládnutí vybrané části učiva podle zájmu/zaměření doktoranda/doktorandky formou zkoušky, doktorand/doktorandka prokáže schopnost vyjádřit se souvisle k vybranému psycholingvistickému tématu a vést odborný dialog s vyučující.
|
Doporučená literatura
|
-
ALTMANN, Gerry T. M. (2005). Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha.
-
CSÉFALVAY, Zsolt et al. (2007). Terapie afázie. Teorie a případové studie. Praha.
-
DIETRICH, Rainer. (2007). Psycholinguistik. Stuttgart.
-
FISCHER, Steven Roger. (1999). Eine kleine Geschichte der Sprache. Frankfurt a. M. - New York.
-
KLANN-DELIUS, Gisela. (1999). Spracherwerb. Stuttgart - Weimar.
-
NEUBAUER, Karel et al. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Diagnostika a terapie. Praha.
-
VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha.
-
ZIMMERMANN, Dieter E. (2001). So kommt der Mensch zur Sprache. München.
|