Předmět: Koloniální a postkol. literatura

« Zpět
Název předmětu Koloniální a postkol. literatura
Kód předmětu NIZ/3KPKL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Nizozemština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Engelbrecht Wilken, prof. Dr. cand. litt.
Obsah předmětu
Přednáška a seminář jsou věnovány koloniální a postkoloniální literatuře v nizozemštině. Cílem semináře je představit vývoj východoindické a západoindické literatury, poukázat na hlavní vývojové proudy, typickou tématiku a také porovnat literaturu koloniální s literárním vývojem na kontinentu. Na základě ukázek z díla se studenti seznámí s významnými představiteli a nejdůležitějšími tématy nizozemské a belgické koloniální literatury. Rozvrh hodin: - 4 prezentace k pozadí koloniální literatury: 1) nizozemská kolonizae; 2) belgická kolonizace, 3) dekolonizace Indonésie, 4) dekolonizace Konga, Surinamu a Antil. - objevitelé a kolonizátoři: Willem IJsbrandtz Bontekoe, Willem Goldschalk van Foquenbroch, Thomas Pistorius - první abolicionisté: Nicolaas van Winter, Willem van Hogendorp - budování moderní kolonie a kritika: Johannes van den Bosch, Multatuli - etická politika: Louis Couperus, Maria Dernout - tempo doeloe: Hella S. Haasse, Jacques Bergeyck - dekolonizace a poté: Frank Marinus Arion, Cola Debrot, Lieve Joris, Joost Zwagerman Vhodně vybrané ukázky pokryjí nejen celý vývoj nizozemské koloniální literatury, ale také obě její hlavní oblasti, tedy Nizozemskou Východní Indii a tzv. Nizozemský Karibik a belgické africké kolonie. Studenti se tímto způsobem seznámí s chronologickým a tematickým vývojem nizozemské a vlámské koloniální literatury a naučí se tuto literaturu zařadit do širšího společenského a kulturního kontextu. Důležitou součástí náplně předmětu je také postkoloniální teorie, jak nizozemská tak angloamerická. Během jednotlivých seminářů se se studenty věnujeme diskusím a analýzám předem nastudovaných ukázek. Na závěr semestru studenti vypracují vlastní analýzu jednoho díla nizozemské (post)koloniální literatury, ve které použijí znalosti a teoretické nástroje, osvojené během přednášek a seminářů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kurzu Koloniální a postkoloniální literatura je podat přehled nejdůležitějších spisovatelů a děl z nizozemsky psané koloniální (do r. 1945) a postkoloniální literatury se zřetelem na díla, která přispěla k debatě o samotném kolonialismu.
Lepší porozumění koloniální a postkoloniální problematiky z hlediska nizozemské a vlámské literatury.
Předpoklady
Dobré znalosti z nizozemského jazyka na úrovni C1 SERR. Znalosti z dějin nizozemské a vlámské literatury na bakalářské úrovni.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Seminární práce

Přítomnost v hodinách. Domácí úkoly a prezentace. Seminární práce.
Doporučená literatura
  • Aart G. Broek. (1998). Nederlandstalige literatuur in Suriname en op de Antillen. Den Haag.
  • Elleke Boehmer. (2005). Colonial and Postcolonial Literature: Migrant Metaphors. Oxford.
  • E.M. Beekman. (1998). Beekman, Paradijzen van weleer. Amsterdam.
  • Michiel van Kempen. (2003). Een geschiedenis van de Surinaamse literatuur. Breda.
  • Peter van Zonneveld. (1995). Album van Insulinde. Een beknopte geschiedenis van de Indisch-Nederlandse literatuur. Amsterdam.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní