Vyučující
|
-
Brázdová Toufarová Eva, PhDr.
-
Engelbrecht Wilken, prof. Dr. cand. litt.
|
Obsah předmětu
|
Během semestru přednášející vybírá různé texty postupně narůstající náročnosti. Přednášející vysvětluje v textech těžká slovíčka, frazeologismy apod., vysvětluje i gramatické jevy. Pro každou druhou hodinu studenti dostanou nový text (v průměru 6-8 za semestr), ke kterému jsou sestaveny dotazy, na které studenti musejí odpovídat v nizozemštině. Odpovědi a nejčastější gramatické a lexikální chyby se vysvětlují během následné lekce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět psaní je součástí tzv. diplomového modulu a připravuje studenty na psaní bakalářských prací v nizozemštině. S ohledem na komplexnost procesu psaní akademického textu v cizím jazyce a jazykové schopnosti studentů na úrovni A2 až B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, kterou získali během prvního roku studia, jsou studenti formou strukturovaných písemných úkolů z učebnice Nederlands in Actie vedeni k tomu, aby si osvojili žádoucí postupy a návyky a vyvarovali se zbytečných chyb. Během kurzu navíc přečteme aktuální texty z časopisů Elseviers Weekblad a Vrij Nederland a z novin NRC, ke kterým budou formulovány otázky a úkoly. Tím si dále rozvíjí své jazykové schopnosti a zažívají první úspěchy v psaní nizozemských textů.
Studenti jsou schopni písemně reagovat na běžné situace z každodenního života a používat odpovídající slovní zásobu a aplikovat nastudované gramatické jevy v odpovídající situaci. Zvýšení jazykových schopností od úrovně A2/B1 na B1/B2.
|
Předpoklady
|
Přítomnost v hodinách (maximální absence dvakrát za semestr). Znalosti z nizozemského jazyka na úrovně A2 až B1 SERR.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
1. aktivní účast 2. 2 povolené absence 3. vypracování a včasné odevzdávání domácích úkolů a jejich následná revize 4. na konci kurzu výběr z tří těžších textů, jeden z nich si student vybírá jako zkušební text
|
Doporučená literatura
|
-
Berna de Boer, Margaret van der Kamp, Birgit Lijmbach. (2016). Nederlands in actie. Methode NT2 voor hoogopgeleide anderstaligen. Bussum.
-
Emmy Máčelová-Van den Broecke & Dana Spěváková. (2005). Česko-nizozemský slovník. Praha.
-
František Čermák & Zdenka Hrnčířová. (2005). Nizozemsko-český slovník. Praha.
|