Vyučující
|
-
Brázdová Toufarová Eva, PhDr.
-
Křížová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz navazuje na hodiny gramatiky v 1. ročníku a dále rozšiřuje jak praktické znalosti nizozemské gramatiky, tak slovní zásobu studentů. V zimním semestru je v rovině morfologické zvláštní pozornost věnována především slovesům (tvary nepravidelných sloves, používání modálních, pomocných a reflexivních sloves, systém časů, používání infinitivů, tvoření a používání pasiva). Procvičováno je dále používání nejčastějších spojek. V rovině syntaktické se studenti soustředí na nácvik správného slovosledu ve vedlejších větách. Probíraná látka je demonstrována na konkrétních příkladech, přičemž se vychází především ze skript Grammaticale en lexicale oefeningen van het Nederlands voor vertalers en tolken II.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz navazuje na hodiny gramatiky v 1. ročníku a dále rozšiřuje jak praktické znalosti nizozemské gramatiky, tak slovní zásobu studentů. V zimním semestru je v rovině morfologické zvláštní pozornost věnována slovesům, používání nejčastějších spojek a systému časů. V rovině syntaktické se studenti soustředí především na nácvik správného slovosledu ve vedlejších větách. Probíraná látka je demonstrována na konkrétních příkladech.
Prohloubení znalostí nizozemské gramatiky, zlepšení slovní zásoby a praktických jazykových dovedností.
|
Předpoklady
|
U studentů se předpokládá znalost nizozemského jazyka minimálně na úrovni A2, úspěšné absolvování nizozemské gramatiky v 1. ročníku a základní orientace v nizozemské lingvistické terminologii.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Aktivní účast v hodině (standardně max. 2 absence), plnění zadaných úkolů a průběžných testů, minimální 60% úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
(2012). Gramatika současné nizozemštiny. Brno: Lingea.
-
Bouman-Noordmeer, Dina. (1996). Beter Nederlands. Een inleidend grammaticaal hulpboek voor anderstaligen.. Bussum: Coutinho.
-
Bouman-Noordmeer, Dina e.a. (1995). Beter Nederlands 2. Grammaticaal hulpboek voor anderstaligen.. Bussum: Coutinho.
-
Čermák, F. & Hrnčířová, Z. (2005). Nizozemsko-český slovník. Voznice:Leda.
-
Florijn, A. F. - Lalleman, J. A. - Maureau, J. H. . (1994). De regels van het Nederlands. Grammatica voor anderstaligen - werkboek. . Groningen: Wolters-Noordhoff .
-
Fontein, A. M. - Pescher-ter Meer, A. (1996). Nederlandse Grammatica voor Anderstaligen.. Utrecht: NCB.
-
I. de Bakker. (2005). Nederlands in hoofdlijnen. Praktische grammatica voor anderstaligen. Oefeningenboek.. Groningen: Wolters-Noordhoff .
-
I. de Bakker. (2005). Nederlands in hoofdlijnen. Praktische grammatica voor anderstaligen. Theorieboek . Groningen: Wolters-Noordhoff .
-
Klimaszewska-Holvoet, Z. [red.] . (2000). Op zoek, Wie zoekt die vindt, Teksten en oefeningen Nederlands voor gevorderden. . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
-
Klimaszewska-Holvoet, Z. [red.]. (2000). Op zoek, Zoek het maar uit - Oefeningen Nederlands voor beginners. . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .
-
Toufarová, E. - Křížová, K. (2015). Grammaticale en lexicale oefeningen van het Nederlands voor vertalers en tolken II: Gramatická a lexikální cvičení z nizozemštiny pro překladatele a tlumočníky II.. Olomouc.
|