Předmět: Zemědělství a rozvoj venkova

« Zpět
Název předmětu Zemědělství a rozvoj venkova
Kód předmětu MRS/ZZLH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Opršal Zdeněk, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zabývá především socio-ekonomickými souvislostmi zemědělství a rozvoje venkova. Pozornost je do velké míry věnována situaci v rozvojových zemích (problematika podvýživy, zemědělství v tradičních společnostech, role žen a dětí, pozemkové reformy aj.), zahrnuta jsou také témata dotýkající se hospodářsky rozvinutých regionů (společná zemědělská politika EU). Řada témat týkajících se zemědělství a výživy propojuje rozvojové a rozvinuté země a nelze je řešit odděleně (například problematika land grabbingu, změn klimatu, mezinárodního obchodu). Struktura: Rostliny, které změnily svět (aktivita) Historie zemědělství: od neolitické k GMO revoluci Problém podvýživy, hladu a hladomorů Ekonomické aspekty poptávky po potravinách Zemědělské systémy a jejich determinanty Zemědělství v tradičních společnostech Role žen a dětí v zemědělství rozvojových zemí Městské zemědělství Pozemkové vlastnictví a pozemkové reformy Zemědělství v moderních společnostech (na příkladu zemědělství EU) Zemědělství v kontextu globalizace (land grabbing, mezinárodní obchod) Udržitelné zemědělství Potravinové ztráty a plýtvání potravinami

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou rozvoje zemědělství a venkovských oblastí.
Student je schopen analyzovat socio-ekonomické výzvy spojené s rozvojem zemědělství a venkova v rozvojových zemích.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Písemný test v rozsahu probírané látky a zadané literatury (100% hodnocení).
Doporučená literatura
  • Brandt, H. Otzen, U. (2007). Poverty oriented agricultural and rural development. London, Routledge.
  • Ellis F. (2000). Rural livelihoods and diversity in developing countries. Oxford; New York: Oxford University Press.
  • Hobhouse, H. (2004). Šest rostlin, které změnily svět. Academia: Praha.
  • Chambers, R. (2008). Revolutions in development inquiry. London; Sterling, Va.: Earthscan.
  • Chambers, R. (2003). Whose Reality Counts? Putting the First Last. London: ITDG Publishing.
  • Norton, G.W., Alwang, J., Masters, W.A. (2015). Economics of Agricultural Development. New York.
  • Pretty, J. (ed). (2005). The Earthscan Reader in Sustainable Agriculture. Earthscan: London, Sterling, VA.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr