Předmět: Global Environmental Geography

« Zpět
Název předmětu Global Environmental Geography
Kód předmětu MRS/WGEG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
  • Opršal Zdeněk, doc. Mgr. Ph.D.
  • Syrovátka Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Šafaříková Simona, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět environmentální geografie se zaměřuje na porozumění specifických vztahů mezi lidmi a přírodním prostředím v méně rozvinutých zemích světa. Předmět tak kombinuje poznatky socioekonomické a fyzické geografie v kontextu rozvojových zemí. V první části kurzu jsou prezentovány teoretické i reálné vztahy člověka a životního prostředí při využití konceptu ekosystémových služeb. Tato část popisuje stav a charakter vzájemné závislosti člověka a ŽP na příkladu čtyř různých ekosystémů, se kterými se běžně setkáváme v rozvojových zemích: aridní oblasti, (tropické) lesní oblasti, (vysoko)horské oblasti a konečné městské systémy. Druhá část se věnuje možným řešením mnohdy problematického vztahu člověka a životního prostředí. Představeny jsou jak tradiční formy ochrany přírody v rozvojových zemích (a problémy s ní spojené), tak alternativní způsoby (zejména koncept komunitního managementu přírodních zdrojů). V závislosti na celkové dynamice kurzu budou v závěru zařazeny aktuální témata environmentální bezpečnosti a environmentální spravedlnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat porozumění vztahů mezi lidskou společností a přírodním prostředím v kontextu méně rozvinutých zemí světa.
Po dokončení předmětu by studenti měli analyzovat vztahy mezi lidskou společností a životním prostředím a z nich vyplývající výzvy v méně rozvinutých zemích světa.
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Písemná zkouška v rozsahu probírané látky a zadané literatury.
Doporučená literatura
  • Adams, W. M. (2020). Green Development: Environment and Sustainability in a Developing World. Fourth Edition. London, New York: Routledge.
  • Botkin, D. B., Keller, E. A. (2003). Environmental Science. John Wiley, New York.
  • Castree N. (et al.) (eds.). (2009). A companion to environmental geography. Wiley-Blackwell, Chichester.
  • Davis, D. (2016). The Arid Lands. History, Power, Knowledge. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Goodman M. T., Boykoff M. T., Evered K. T. (eds.). (2008). Contentious geographies : environmental knowledge, meaning, scale. Ashgate, Aldershot, Burlington, Vt.
  • Terborgh J. (et al.) (eds.). (2002). Making parks work : strategies for preserving tropical nature. Island Press, Washington.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Development Studies and Foresight - specialization in Foresight (2020) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Global Development Policy (2021) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Development Studies and Foresight - specialization in International Development Studies (2020) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní