Předmět: Hlubinná ekologie: od myšlení k tělesnosti

« Zpět
Název předmětu Hlubinná ekologie: od myšlení k tělesnosti
Kód předmětu MRS/SHLE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Daněk Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Slovák Ľuboš, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení se s hlubinnou ekologii: tázání se po hlubších příčinách environmentálních problémů, odpověď hlubinné ekologie 2. Systémová teorie, teorie symbiogeneze, teorie Gaia a hluboký čas. Imaginace jako zdroj poznání- 3. Rehabilitace smyslové zkušenosti. Akustická ekologie, ekofenomenologie. Poznání skrze smysly; 4. Jiné pohledy na přírodu: estetická biologie, wood wide web, vnímání rostlin, tradiční ekologické znalosti. Poznání skrze osobní a estetickou zkušenost; 5. Reciprocita živého světa: relačnost a komunikace. Poznání skrze tělesnost; 6. Jazyk v lidském a mimo-lidském světě. Zvěcňující jazyk a reciproční řeč; 7. Ekologie a spiritualita. Ontopoetika. Rituál jako nástroj integrace lidského a mimo-lidského v domorodých komunitách.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit hlubinnou ekologii jako svébytnou reakci na ekologickou krizi, seznámit se s heterodoxními pohledy na přírodu a získat zkušenost s přístupy ke světu nezaloženými na datech ale na osobní tělesné zkušenosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
vedení a prezentace terénního deníku, zkouška
Doporučená literatura
  • Abram, D. (2013). Kouzlo smyslů. Praha, DharmaGaia.
  • Capra, F., Luisi, P. L. (2014). The Systems View of Life. Cambridge University Press.
  • Harding, S. (2009). Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Foxhole, Totnes: Green Books.
  • Haskell, D. G. (2023). Sounds Wild and Broken. New York, Penguin Random House.
  • Kimmemer, R. (2013). Braiding Sweetgrass. Minneapolis: Milkweed Editions.
  • Mathews, F. (2005). Reinhabiting Reality. Albany, SUNY Press.
  • Naess, A. (1994). Ekologie, pospolitost a životní styl. Tulčík, Abies.
  • Portmann, A. (1997). Nové cesty biologie I. In: Fiala, Jiří; Neubauer, Zdeněk; Pinc, Zdeněk (eds.). Ke 100. výročí narození Adolfa Portmanna. Scientia & Philosophia 7. Praha, Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, s. 49-161.
  • Sheldrake, M. (2020). Propletený život. Brno, Kazda.
  • Weber, A. (2017). Matter and Desire: An Erotic Ecology. White River Junction, Chelsea Green Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Environmentální studia a udržitelný rozvoj (2024) Kategorie: Geografické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní