Předmět: Rozvojová antropologie pro doktorské studium

« Zpět
Název předmětu Rozvojová antropologie pro doktorské studium
Kód předmětu MRS/PGSRA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
  • Adamčíková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Daněk Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Pánek Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz je koncipován jako prohloubení látky, přednášené v kurzu Antropologie (MRS/ANROZ), s klíčovým podílem participace účastníků. Obsahem kurzu je zkoumání role antropologie v rozvojovém diskurzu. Populární dichotomie může stavět antropologa do role aktivního účastníka, který se podílí na přípravě a realizaci rozvojových aktivit (pomáhá "lámat" domorodou kulturu) či do role antagonistického pozorovatele, který zkoumá sociální realitu vytvořenou rozvojovým diskurzem (a zaujímá stanovisko teoretika potažmo kritika rozvoje). Nejdříve si seminární formou zopakujeme historický exkurz a přezkoumáme pojetí rozvoje v jednotlivých obdobích formování antropologického myšlení. Klíčovými budou otázky: stojí evolucionismus 19. století za současným etnocentrickým pojetím rozvojového paradigmatu? Jakým způsobem byli antropologové zapojeni do správy koloniálních území a jaké etické otázky z této spolupráce vyvstaly? Jaká je role kultury v rozvoji? Tato témata účastníci pojednají u znalosti vybraných rozvojových teorií z pohledu antropologa, čímž se změní pohled na téma z pozice rozvojové antropologie do tzv. antropologie rozvoje. Úkolem studentů pak bude pokusit se navrhnout "třetí cestu", představující vhodnou podobu spolupráce antropologické disciplíny a rozvojového diskurzu. Svůj návrh v semináři představí a pokusí se jej obhájit před ostatními účastníky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je přispět k pochopení antropologie v rozvojovém diskurzu, pochopení role kultury v rozvoji a navržení možných způsobů, jak důsledněji zohledňovat kulturní specifika v rozvojové práci.

Předpoklady
Abslovování kurzu Antropologie (MRS/ANROZ) výhodou.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Představení vlastního konceptu spolupráce antropologické disciplíny a rozvojového diskurzu na příkladě konkrétního projektu v rozvojové zemi. Koncept bude obhajován před ostatními účastníky.
Doporučená literatura
  • BUDIL, I. (2003). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha : Triton.
  • ERIKSEN, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie. Praha : Portál.
  • Rabitsch Adamčíková J. Antropologie rozvoje. Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr