Předmět: Vzdělávání pro budoucnost

« Zpět
Název předmětu Vzdělávání pro budoucnost
Kód předmětu MRS/MVB
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
  • Nováčková Helena, Mgr.
Obsah předmětu
- Současné výzvy a ohrožení, jaké má být vzdělávání pro budoucnost? - Mýty ve vzdělávání, staré a nové paradigma - Pozorování a analýza výuky na 1. i 2. stupni různých škol (Montessori, Scio, ZŠ Droždín) - Hejného metoda výuky matematiky - Co dělá dobrého učitele dobrým? - Svoboda a učení - Pedagogická komunikace - Formativní hodnocení - Inspirace ze zahraničí - z finského školství - Formativní hodnocení

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Absolvováním předmětu studenti porozumí starému a novému paradigmatu ve vzdělávání. Budeme společně prozkoumávat inovativní směry a myšlenkové proudy ve vzdělávání, abychom hledali odpovědi na otázky, jak vzdělávat pro nejistou budoucnost. Studenti na sobě zažijí sebeřízené vzdělávání. Styl výuky nastavuje změnu učení na základě vnější motivace k učení postaveném na motivaci vnitřní.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
ústní zkouška, portfolio
Doporučená literatura
  • Činčera, J., & Caha, M. (2005). Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido.
  • Feřtek, T. (2019). Co je nového ve vzdělávání. Nová beseda. Co je nového.
  • Gray, P. (2016). Svoboda učení. Jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání.. Praha.
  • Kartous, B. (2019). No future: vezeme děti na parním stroji do virtuální reality?. Praha: 65. pole.
  • Kramperová, L. & Kršňák, J. (2018). Jak se učí živě?: rozhovory o inovativních školách. Praha: DharmaGaia.
  • Musil, R. (2022). Pedagogika: pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.
  • Nováčková, J. (2008). Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. Kroměříž: Spirála.
  • Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host -vydavatelství s.r.o.
  • Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Mezinárodní rozvojová studia (2024) Kategorie: Sociální vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní