Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Představa, že přírodu je možno objektivně a nezaujatě zkoumat, redukcí na funkce a vlastnosti nahlédnout její podstatu a skrze přírodní zákony ji poznat jaksi "samu o sobě", to je velkou iluzí novověku. Co slovo v této větě, to problém. Porozumění přírodě se v dějinách proměňovalo tak, jak se proměňovaly naše předporozumění, jak vládly různé výklady a jak se jednotlivé směry a proudy v západním myšlení navzájem ovlivňovaly. V jednom kurzu není možné probrat dějiny západního myšlení posledních 2500 let. Je však možné se zorientovat alespoň v klíčových momentech, tedy představit ty, kdož jsou považováni za hlavní architekty západního způsobu myšlení. A tak vytvořit alespoň mozaiku, ke které si může případný zájemce doplnit scházející části. Cílem kurzu je tedy představení vybraných myslitelů a směrů v západním myšlení (přírodovědě, teologii, filosofii), které jsou (dle přednášejícího) pro naše porozumění přírodě - a tedy i povaze ekologických problémů - nejdůležitější.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Představit klíčové koncepty ("filosofické směry"), které formovaly západní představu o přírodě a které jsou důležité pro environmentální diskurz. Kurz se tématicky dolňuje s předmětem MRS/ENET (Environmetální etika).
Schopnost vidět současné poznatky o přírodě v historickém kontextu jejich vzniku a tak lépe porozumet příčinám environmentálních problémů.
|
Předpoklady
|
Elemntární schopnost opustit stávající školská výkladová schémata. (Thinking out of box.)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Základy dějin filosofie výhodou, nikoli podmínkou.
|
Doporučená literatura
|
-
Kratochvíl Z. Filosofie mezi mýtem a vědou: Od Homéra po Descarta. Praha.
-
Kraus Ivo. (2007). Fyzika od Tháleta k Newtonovi - Kapitoly z dějin fyziky. Praha, Academia.
-
Pierre Hadot. (2010). Závoj Isidin: esej o dějinách ideje přírody. Praha.
-
Störig, H. J. (2007). Malé dějiny filozofie. Praha.
|