Vyučující
|
-
Kollárová Helena, doc. MUDr. Ph.D.
-
Kovalová Martina, Mgr. Ph.D.
-
Šturek Marek, Ing. MBA
|
Obsah předmětu
|
Koncepce zdraví a péče o zdraví: zdraví a nemoc, pojmy a jejich historicky podmíněné chápání 2. Demografie 3. Determinanty zdraví obyvatel ČR, jejich povaha a dynamika 4. Dosavadní vývoj a současný obraz zdravotního stavu obyvatel ČR 5. Zdravotní politika: pojem, cíle, strategie a nástroje zdravotní politiky; vývoj evropské a české zdravotní politiky 6. Základní legislativa zdravotnictví 7. Zdravotnické systémy: pojetí, složky a koordinace zdravotnického systému 8. Ekonomické koncepty zdravotnictví v ČR 9. Zdravotní pojištění 10. Úhradové mechanizmy zdravotního pojištění 11.Vymezení epidemiologie, Nástroje a metody, Měření, Chyby, Validita, Variabilita, Incidence a Prevalence, Prevence a screening 12. Mezinárodní spolupráce ve zdravotnictví a mezinárodní programy. KH:15 NKH:39
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko - praktický. Seznamuje studenty jednotlivými koncepty péče o zdraví, proměnami zdravotního stavu obyvatelstva a ekonomikou státu jako s východisky pro zdravotní politiku státu. Dále seznamuje se systémem financování zdravotní péče, prostřednictvím systému veřejného zdravotního pojištění, který srovnává s ostatními systémy v zahraničí. Opomenuta není ani vzájemná spolupráce ve zdravotnictví a mezinárodní programy. Student je dále seznámen se základními pojmy epidemiologie.
Po absolvování předmětu je student seznámen s vývojem zdravotního stavu obyvatel a disponuje základními ekonomickými znalostmi pro stanovení zdravotní politiky, Orientuje se ve zdravotnickém systémy ČR a dokáže jej komparovat se zahraničními systémy. Disponuje znalostmi základní zdravotnické legislativy. Je schopen interpretovat obsah mezinárodních zdravotnických programů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Aktivní účast na výuce. Řešení příkladů ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
(2014). Health 2020 - National Strategy for Health Protection and Promotion and Disease Prevention. Praha.
-
(2003). Zdraví 21: Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR: Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: MZ.
-
Adámková, V. (2010). Civilizační choroby - žijeme spolu. Praha: Triton.
-
Janečková, H., Hnilicová, H. (2009). Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha: Portál.
-
Janout, V. (2014). Veřejné zdravotnictví: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Malina, A. (2013). Úvod do veřejného zdravotnictví pro nelékaře. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.
-
Štefkovičová, M. (2015). Vybrané kapitoly z verejného zdravotníctva I.: vysokoškolská učebnica pre študentov ošetrovateľstva, fyzioterapie a laboratórnych vyšetrovacích metód v zdravotníctve. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
|