Vyučující
|
-
Jílek Dalibor, prof. JUDr. CSc.
-
Bureš Pavel, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1-2. Povaha Úmluvy o právech dítěte. Úmluva jako součást ústavního pořádku. Dvě doktríny práv dítěte (volní a zájmová). Negativní a pozitivní, přímo aplikovatelné a přímo neaplikovatelné závazky států pramenící z Úmluvy. Závazek respektovat, závazek chránit a závazek naplnit práva dítěte 3-4. Osobní (definice dítěte - čl. 1), časová, územní a věcná působnost Úmluvy. Vysvětlení právního pojmu "jurisdikce". Závislý, akcesorický závazek nediskriminovat podle čl. 2 Úmluvy. Diskriminační důvody a jejich hodnocení. Legitimní a rozumný důvod a zásada proporcionality. Formy přímé a nepřímé diskriminace: neodpovídající výchova a péče, omezené, nerovné příležitosti ke hře, učení a vzdělání, potlačování svobodného vyjadřování a názorů 5.6. Zásada nejlepších zájmů dítěte (čl. 3 odst. 1). Tři formy zásady: substantivní, procesní a interpretační. Určování a hodnocení (hlediska) nejlepších zájmů dítěte. Blaho dítěte. Výklad a aplikace substantivního pravidla v nálezech Ústavního soudu ČR 7-8. Zásada participace: právo dítěte být slyšeno. Závazky států v občanskoprávním řízení (rozvod a oddělení od rodičů) a správním řízení. Právo dítěte být slyšeno v rodině, v náhradní péči, ve zdravotní péči a ve vzdělávacím procesu a škole 9-10. Právo dítěte na ochranu před všemi formami násilí (čl. 19). Vliv násilí na život, přežití a na rozvoj dítěte (čl. 6). Násilí mezi dětmi ve škole a mimo školu. Škodlivá praxe. Právo dítěte na ochranu před tělesnými tresty. Preventivní a výchovná opatření proti tělesným trestům 11-12. Děti v konfliktu se zákonem (čl. 39 a 40). Spravedlnost přátelská k dětem: základní prvky. Důstojnost dítěte v konfliktu se zákonem. Nejnižší věk trestní odpovědnosti dítěte. Odklon od soudního řízení. Výchovná opatření a trest. Otázka imigračního zajištění dítěte a jeho zákaz
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je osvětlit a předat porozumění o právech dítěte v kontextu vnitrostátní a mezinárodněprávní praxe. Absolvováním předmětu studenti prohloubí své znalosti průřezové látky z oboru lidských práv a získají aktivní schopnost interpretovat i aplikovat mezinárodní pravidla na konkrétní případy, a to s ohledem k zásadám mezinárodního práva. Studenti budou rozebírat konkrétní případy a používat empirické, logické, systémové, kontextové a hodnotové argumenty.
Absolvováním předmětu studenti prohloubí své znalosti průřezové látky, nabydou schopnost interpretovat a aplikovat smluvní pravidla zaručující práva dítěte a argumentační kompetence.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
KPT/NTR1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Předmět bude průběžně hodnocen na základě aktivního zapojení studentů do výuky v seminářích a dále na základě semestrální práce, která bude podkladem pro kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
JÍLEK, Dalibor, ČECHOVÁ, Irena (eds.). (2017). Aktuální otázky ochrany práv dětí. Informování dětí o jejich právech.. Brno: Česko-britská o.p.s.
-
JÍLEK, Dalibor, ČECHOVÁ, Irena (eds.). (2016). Společnost přátelská k dětem v obtížích.. Brno: Česko-britská.
|