Předmět: Fyziologie rostlin

« Zpět
Název předmětu Fyziologie rostlin
Kód předmětu LRR/FRPY
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Strnad Jan, Mgr.
  • Strnad Miroslav, prof. Ing. CSc., DSc.
  • Mikulík Jaromír, Ing. Ph.D.
  • Karady Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Složení rostlinného těla. Cukry, aminokyseliny a bílkoviny, tuky, mastné kyseliny, nukleotidy, význam, hlavní zástupci. Struktura a fyziologie rostlinné buňky. Membrány rostlinné buňky a membránový transport. Stavba membrány. Difuze, osmóza, aktivní transport. Symportové a antiportové pumpy. Pinocytóza, endocytóza, fagocytóza. Vodní provoz rostlin. Příjem, vedení a výdej vody. Kořenový vztlak, gutace. Pohyb vody kapilárou. Vodní napětí a kavitace. Transpirace. Minerální výživa. Mechanismy příjmu živin rostlinou. Esenciální prvky výživy rostlin,makro - a mikroelementy, koloběh, význam. Hydroponie. Heterotrofní výživa. Saprofytismus a parazitismus. Mixotrofní výživa. Mykorhiza. Floémový transport. P- protein a kalóza. Nakládání a vykládání floému. Zdroj a sink. Tlako-proudová hypotéza. Fotosyntéza. Primární a sekundární děje. Pigmenty. Fotofosforylace. Calvinův cyklus. C4 - rostliny. CAM - rostliny. Fotorespirace. Růst a vývoj. Růst. regulátory, mechanismus, přenos. ( Auxiny. Cytokininy. Gibereliny. Brasinosteroidy. Kys. abscisová. atd.). Klíčení. Klid semene, typy klíčních rostlin, charakteristika, podmínky. Pohyby rostlin. Fyzikální, vitální, tropismy, nastie, pohyby samovolné. Dormance a senescence. Význam, fyziologické a biochemické změny. Fyziologie nemocné rostliny. Infekce hostitele, etapy. Imunita rostliny a obranné reakce. Fyziologie stresu. Charakteristika, fáze stresu, vliv stresorů, aklimace, faktory. Dýchání. Glykolýza. Krebsův (citrátový) cyklus. Glyoxalátový cyklus. Pentosofosfátový cyklus. Přenos elektronů v dýchacím řetězci a oxidační fosforylace. Celistvost rostlin. Podstata celistvosti, korelace, regenerace orgánů. Transplatace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Seznámit se s vybranými kapitolami z fyziologie rostlin. Složení rostlinného těla. Membrány rostlinné buňky a membránový transport. Vodní napětí a kavitace. Transpirace. Minerální výživa.Heterotrofní výživa. Floémový transport. Fotosyntéza. Fotorespirace. Růst. regulátoryKlíčení. Pohyby rostlin. Fyziologie nemocné rostliny. Fyziologie stresu. Dýchání. Ve výuce bude kladen důraz na posílení projektové výuky, na aktivní znalost základního učiva, schopnost spolupráce v týmech, na rozvíjení klíčových kompetencí studentů k povolání učitele, na schopnost samostatné orientace v nové problematice, schopnost operačního myšlení, na větší spojení výuky s pedagogickou praxí. Na přednáškách/cvičeních budou sledovány i didaktické aspekty praktické využití získaných poznatků a dovedností ve výuce na ZŠ a SŠ.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Popsat složení rostlinného těla. - Popsat strukturu a fyziologii rostlinné buňky. - Popsat buněčnou stěnu a vysvětlit její funkci. - Vysvětlit vodní provoz rostlin. - Vysvětlit faktory minerální výživy. - Vysvětlit Fotosyntézu. - Popsat membránu a vysvětlit membránový transport. - Popsat respiraci a metabolismus lipidů. - Vysvětlit růst a vývoj. - Popsat fytochromy a regulaci rostlinného vývoje světlem. - Charakterizovat Auxiny, Cytokininy, Gibereliny, Brasinosteroidy, Kys. abscisovou atd. - Vysvětlit regulaci kvetení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

zkouška v rozsahu probírané látky
Doporučená literatura
  • www.ibotanika.upol.cz.
  • Alberts, B., Bray, D., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Walter, P. (2000). Základy buněčné biologie. Espero Publishing, Ústi nad Labem.
  • Procházka, J. (1998). Fyziologie rostlin. Academia, Praha.
  • Taiz, L., Zeiger, E. (2006). Plant Physiology. Sinauer Associates, Inc., Publisher, Sunderland, Massachussets.
  • Vinter, Hašler. (2018). Praktikum z anatomie vyšších rostlin.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní