Vyučující
|
-
Strnad Jan, Mgr.
-
Strnad Miroslav, prof. Ing. CSc., DSc.
-
Mikulík Jaromír, Ing. Ph.D.
-
Karady Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Složení rostlinného těla. Cukry, aminokyseliny a bílkoviny, tuky, mastné kyseliny, nukleotidy, význam, hlavní zástupci. Struktura a fyziologie rostlinné buňky. Membrány rostlinné buňky a membránový transport. Stavba membrány. Difuze, osmóza, aktivní transport. Symportové a antiportové pumpy. Pinocytóza, endocytóza, fagocytóza. Vodní provoz rostlin. Příjem, vedení a výdej vody. Kořenový vztlak, gutace. Pohyb vody kapilárou. Vodní napětí a kavitace. Transpirace. Minerální výživa. Mechanismy příjmu živin rostlinou. Esenciální prvky výživy rostlin,makro - a mikroelementy, koloběh, význam. Hydroponie. Heterotrofní výživa. Saprofytismus a parazitismus. Mixotrofní výživa. Mykorhiza. Floémový transport. P- protein a kalóza. Nakládání a vykládání floému. Zdroj a sink. Tlako-proudová hypotéza. Fotosyntéza. Primární a sekundární děje. Pigmenty. Fotofosforylace. Calvinův cyklus. C4 - rostliny. CAM - rostliny. Fotorespirace. Růst a vývoj. Růst. regulátory, mechanismus, přenos. ( Auxiny. Cytokininy. Gibereliny. Brasinosteroidy. Kys. abscisová. atd.). Klíčení. Klid semene, typy klíčních rostlin, charakteristika, podmínky. Pohyby rostlin. Fyzikální, vitální, tropismy, nastie, pohyby samovolné. Dormance a senescence. Význam, fyziologické a biochemické změny. Fyziologie nemocné rostliny. Infekce hostitele, etapy. Imunita rostliny a obranné reakce. Fyziologie stresu. Charakteristika, fáze stresu, vliv stresorů, aklimace, faktory. Dýchání. Glykolýza. Krebsův (citrátový) cyklus. Glyoxalátový cyklus. Pentosofosfátový cyklus. Přenos elektronů v dýchacím řetězci a oxidační fosforylace. Celistvost rostlin. Podstata celistvosti, korelace, regenerace orgánů. Transplatace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Seznámit se s vybranými kapitolami z fyziologie rostlin. Složení rostlinného těla. Membrány rostlinné buňky a membránový transport. Vodní napětí a kavitace. Transpirace. Minerální výživa.Heterotrofní výživa. Floémový transport. Fotosyntéza. Fotorespirace. Růst. regulátoryKlíčení. Pohyby rostlin. Fyziologie nemocné rostliny. Fyziologie stresu. Dýchání. Ve výuce bude kladen důraz na posílení projektové výuky, na aktivní znalost základního učiva, schopnost spolupráce v týmech, na rozvíjení klíčových kompetencí studentů k povolání učitele, na schopnost samostatné orientace v nové problematice, schopnost operačního myšlení, na větší spojení výuky s pedagogickou praxí. Na přednáškách/cvičeních budou sledovány i didaktické aspekty praktické využití získaných poznatků a dovedností ve výuce na ZŠ a SŠ.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Popsat složení rostlinného těla. - Popsat strukturu a fyziologii rostlinné buňky. - Popsat buněčnou stěnu a vysvětlit její funkci. - Vysvětlit vodní provoz rostlin. - Vysvětlit faktory minerální výživy. - Vysvětlit Fotosyntézu. - Popsat membránu a vysvětlit membránový transport. - Popsat respiraci a metabolismus lipidů. - Vysvětlit růst a vývoj. - Popsat fytochromy a regulaci rostlinného vývoje světlem. - Charakterizovat Auxiny, Cytokininy, Gibereliny, Brasinosteroidy, Kys. abscisovou atd. - Vysvětlit regulaci kvetení.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
zkouška v rozsahu probírané látky
|
Doporučená literatura
|
-
www.ibotanika.upol.cz.
-
Alberts, B., Bray, D., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Walter, P. (2000). Základy buněčné biologie. Espero Publishing, Ústi nad Labem.
-
Procházka, J. (1998). Fyziologie rostlin. Academia, Praha.
-
Taiz, L., Zeiger, E. (2006). Plant Physiology. Sinauer Associates, Inc., Publisher, Sunderland, Massachussets.
-
Vinter, Hašler. (2018). Praktikum z anatomie vyšších rostlin.. Olomouc.
|