Vyučující
|
-
Batková Veronika, Mgr.
-
Dostálová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Modrianský Martin, prof. Mgr. Ph.D.
-
Franková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vrba Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Piskláková Barbora, Mgr.
-
Šatka Štefan, Mgr.
-
Dobešová Dana, Mgr.
-
Přichystalová Hana, Ing. Ph.D.
-
Novotný Roman, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Základní pojmy v chemii, stavba atomů a molekul, vazby. Chemická rovnováha. Disperzní soustavy: roztoky, koligativní vlastnosti roztoků, osmotický tlak. Disperzní soustavy: koloidy, fázová rozhraní, adsorpce. Elektrolyty, protolytické reakce, pufry, amfolyty, titrační křivky. Rozpustnost, málo rozpustné sloučeniny, komplexní sloučeniny. Energetika chemické přeměny, základy bioenergetiky. Kinetika chemické přeměny, základy enzymové kinetiky. Redoxní děje, galvanické články. Struktura organických molekul. Reaktivita organických molekul. Organické a bioorganické sloučeniny I. Organické a bioorganické sloučeniny II. Organické a bioorganické sloučeniny III. Polymery. Heterocyklické sloučeniny. Reakční mechanismy organické chemie významné v biochemii. Sacharidy. Lipidy. Aminokyseliny a peptidy. Biogenní prvky. Toxicita prvků a sloučenin. Toxické formy kyslíku, lipoperoxidace, antioxidanty. Program podle požadavků studentů (opakování vybraných kapitol). Chemické výpočty - koncentrace, iontová síla. Chemické výpočty: osmotický tlak, rozpustnost, součin rozpustnosti. Chemické výpočty - rovnováhy, slabé elektrolyty, pufry. Chemické výpočty - redoxní děje, energetika reakcí. Organická chemie I. Organická chemie II. Organická chemie III, biogenní prvky. Test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je objasnit principy biofyzikální, anorganické, bioanorganické, organické a bioorganické chemie jako předpoklad pro studium a porozumění biochemie. Studenti si osvojí základy chemického uvažování a představivosti, stejně jako pojmy tvar molekul, mezimolekulární síly, rovnováha, energetický přenos, vztah mezi strukturou a aktivitou a důkladnou znalost molekul vyskytujících se v biologických systémech. Studenti jsou vedeni k praktickému zvládnutí jednodušších výpočtů stechiometrie, acidobasických a redoxních rovnováh, a změn energie v průběhu biochemických reakcí.
Student bude po absolvování schopen vyhodnotit, jakým způsobem budou základní typy anorganických a organických sloučenin reagovat buď navzájem anebo s dalšími biologickými makromolekulami, předpovědět, zda daná sloučenina bude / nebude mít škodlivý vliv na živé systémy a posoudit využitelnost pro ovlivnění metabolických pochodů v lidském těle.
|
Předpoklady
|
Znalost základních pojmů z chemie. Dovednosti spojené s používáním chemické symboliky a terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
100% účast ve cvičení, zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
Dostál, J. a kol. (2011). Lékařská chemie II: bioorganická chemie. Brno: Masarykova univerzita.
-
Dvořáčková, S., Vičar, J., Walterová, D. (2006). Příklady z lékařské chemie a biochemie. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc.
-
Franková, J., Modrianský, M., Vrba, J. (2014). Základy lékařské chemie pro studenty všeobecného lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Matouš, B. a kol. (2010). Základy lékařské chemie a biochemie. Praha: Galén.
-
Táborská, E. a kol. (2005). Lékařská chemie I: obecná a anorganická chemie. Brno: Masarykova univerzita.
|