Lecturer(s)
|
-
Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Course content
|
Experiential learning and development of reader literacy. Selection of texts suitable for stimulating text comprehension and forming a positive relationship between pre-school age children and books and reading. Methods, didactic games and educational materials contributing to the development of reading literacy. Educational activities and projects to develop reader literacy.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
Learning outcomes
|
After completing the course students should be able to: - to verify the understanding of texts in preschool children, - select texts appropriate for the development of pre-school children's reader literacy, - assess appropriate methodological practices, didactic games and other activities leading to the development of reader literacy of pre-school children, - to create practical examples of educational activities supporting the development of reading literacy of preschool children, - implement appropriate methods and strategies to develop reader's programming training in educational activities in nursery schooling.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
Create and defend a weekly plan of integrated thematic teaching based on work with a sample from children's literature, which will include appropriate activities focused on the development of reading preconceptions, activities that develop understanding of the read text, and activities that support the comprehensive development of children's personalities.
|
Recommended literature
|
-
BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. (2011). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
-
BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. Praha: Portál.
-
DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál.
-
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
-
HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
-
HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
TUČKOVÁ, J. (2012). Říkanky pro rozvoj řeči. Praha: Portál.
|