Vyučující
|
-
Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Prožitkové učení a rozvoj čtenářské pregramotnosti. Výběr textů vhodných ke stimulaci porozumění textu a utváření pozitiviního vztahu dětí předškolního věku ke knihám a ke čtení. Metody, didaktické hry a edukační materiály přispívající k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Edukační aktivity a projekty na rozvíjení čtenářské pregramotnosti a gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - ověřit porozumění textů u dětí předškolního věku, - vybrat texty vhodné pro rozvoj čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku, - posoudit vhodné metodické postupy, didaktické hry a jiné činnosti vedoucí k rozvíjení čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku, - vytvořit praktické ukázky edukačních aktivit podporujících rozvoj čtenářské gramotnosti dětí předškolního věku, - implementovat vhodné metody a strategie rozvíjející čtenářskou pregramotnost do edukačních aktivit v rámci vzdělávání v mateřské škole.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vytvořit a obhájit týdenní plán integrované tematické výuky postavený na práci s ukázkou z dětské literatury, do nějž budou zařazeny vhodné aktivity zaměřené na rozvoj čtenářských prekonceptů, aktivity rozvíjející pochopení čtenému textu i aktivity podporující komplexní rozvoj osobnosti dětí.
|
Doporučená literatura
|
-
BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. (2011). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
-
BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. Praha: Portál.
-
DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál.
-
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
-
HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
-
HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
TUČKOVÁ, J. (2012). Říkanky pro rozvoj řeči. Praha: Portál.
|