Předmět: Čtenářská pregramotnost v kurikulu MŠ 2

« Zpět
Název předmětu Čtenářská pregramotnost v kurikulu MŠ 2
Kód předmětu KČJ/ČP2@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řeřichová Vlasta, doc. PhDr. CSc.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Prožitkové učení a rozvoj čtenářské pregramotnosti. Výběr textů vhodných ke stimulaci porozumění textu a utváření pozitiviního vztahu dětí předškolního věku ke knihám a ke čtení. Metody, didaktické hry a edukační materiály přispívající k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Edukační aktivity a projekty na rozvíjení čtenářské pregramotnosti a gramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - ověřit porozumění textů u dětí předškolního věku, - vybrat texty vhodné pro rozvoj čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku, - posoudit vhodné metodické postupy, didaktické hry a jiné činnosti vedoucí k rozvíjení čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku, - vytvořit praktické ukázky edukačních aktivit podporujících rozvoj čtenářské gramotnosti dětí předškolního věku, - implementovat vhodné metody a strategie rozvíjející čtenářskou pregramotnost do edukačních aktivit v rámci vzdělávání v mateřské škole.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vytvořit a obhájit týdenní plán integrované tematické výuky postavený na práci s ukázkou z dětské literatury, do nějž budou zařazeny vhodné aktivity zaměřené na rozvoj čtenářských prekonceptů, aktivity rozvíjející pochopení čtenému textu i aktivity podporující komplexní rozvoj osobnosti dětí.
Doporučená literatura
  • BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. (2011). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. Praha: Portál.
  • DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál.
  • FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
  • HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • TUČKOVÁ, J. (2012). Říkanky pro rozvoj řeči. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní