Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Čtenářská pregramotnost, pojetí čtenářské pregramotnosti v českém předškolním kurikulu. Rozvoj poznávacích a psychických procesů, které jsou předpokladem rozvoje čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku. Předčtenářská výchova v období předškolního věku, utváření pozitivního vztahu dětí předškolního věku ke knihám a čtení. Úloha rodiny a mateřské školy v procesu rozvoje čtenářské pregramotnosti dětí. Tzv. předčtenářské chování a připravenost dítěte na školu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku, - zdůvodnit význam rozvoje čtenářské pregramotnosti v předškolním věku, - vymezit a stimulovat dovednosti dětí předškolního věku, které jsou předpokladem rozvoje jejich čtenářské pregramotnosti, - zhodnotit roli rodiny a mateřské školy v procesu rozvoje čtenářské pregramotnosti dětí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
2024-2025 1. V úvodní hodině bude vybrána jedna z následujících seminárních prací: a) Student vytvoří knihu aktivit zaměřenou na rozvoj čtenářských prekonceptů (rozvoj zrakového a sluchového vnímání, rozvoj motoriky), na rozvoj slovní zásoby a na práci s textem vhodnou pro práci s dětmi v předškolním vzdělávání. Knihu v semináři představí ostatním studentům. b) Studen připraví prezentaci vybraného dětského časopisu. Informace zpracuje formou seminární práce a odprezentuje v semináři. 2. Aktivní účast v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. (2011). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
-
BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
-
BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. Praha: Portál.
-
DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál.
-
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
-
HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
-
HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. (2013). Lidové písničky a hry s nimi: [zpěvník pro děti od 3 let]. Praha: Portál.
-
TUČKOVÁ, J. (2012). Říkanky pro rozvoj řeči. Portál: Praha.
|