Předmět: Čtenářská pregramotnost v kurikulu MŠ 1

« Zpět
Název předmětu Čtenářská pregramotnost v kurikulu MŠ 1
Kód předmětu KČJ/ČP1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Čtenářská pregramotnost, pojetí čtenářské pregramotnosti v českém předškolním kurikulu. Rozvoj poznávacích a psychických procesů, které jsou předpokladem rozvoje čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku. Předčtenářská výchova v období předškolního věku, utváření pozitivního vztahu dětí předškolního věku ke knihám a čtení. Úloha rodiny a mateřské školy v procesu rozvoje čtenářské pregramotnosti dětí. Tzv. předčtenářské chování a připravenost dítěte na školu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku, - zdůvodnit význam rozvoje čtenářské pregramotnosti v předškolním věku, - vymezit a stimulovat dovednosti dětí předškolního věku, které jsou předpokladem rozvoje jejich čtenářské pregramotnosti, - zhodnotit roli rodiny a mateřské školy v procesu rozvoje čtenářské pregramotnosti dětí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
2024-2025 1. V úvodní hodině bude vybrána jedna z následujících seminárních prací: a) Student vytvoří knihu aktivit zaměřenou na rozvoj čtenářských prekonceptů (rozvoj zrakového a sluchového vnímání, rozvoj motoriky), na rozvoj slovní zásoby a na práci s textem vhodnou pro práci s dětmi v předškolním vzdělávání. Knihu v semináři představí ostatním studentům. b) Studen připraví prezentaci vybraného dětského časopisu. Informace zpracuje formou seminární práce a odprezentuje v semináři. 2. Aktivní účast v semináři.
Doporučená literatura
  • BEAN, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. (2011). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BRUCEOVÁ, T. (1996). Předškolní výchova. Praha: Portál.
  • DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou?. Praha: Portál.
  • FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
  • HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. (2013). Lidové písničky a hry s nimi: [zpěvník pro děti od 3 let]. Praha: Portál.
  • TUČKOVÁ, J. (2012). Říkanky pro rozvoj řeči. Portál: Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní