Předmět: Česká literatura 19. století 2

« Zpět
Název předmětu Česká literatura 19. století 2
Kód předmětu KČJ/Č192B
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti se seznámí s literaturou 2. pol. 19. století. Osvojí si základní pricipy analýzy vybraných literárních děl.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Obsahem výuky je výklad 2. poloviny 19. stol. - od doby májovců, Ruchu a Lumíru k vrcholným dílům českého literárního. realismu. Akcenty: prosazování národní školy proti kosmopolitním tendencím, Masarykův realismus v kultuře a pojetí tradic (Atheneum, první období Národního divadla), literatura sociálního programu v době rozmachu kapitalismu a počátky české etnografie (Český lid, přípravy na Národopisnou výstavu, studie regionů), kapitoly z emancipačního ženského hnutí (publicistika, vzdělávání, právní aspekty).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Účast na semináři min. 70 %. Bezpodmínečně nutná seminární práce na dané téma s uvedenou sekundární literaturou.
Doporučená literatura
  • (1960). Dějiny české literatury - II.. Praha: ČSAV.
  • JANKOVIČ, M. (1992). Dílo jako dění smyslu.. Praha: Pražská imaginace: Ústav pro českou a světovou literuaturu ČSAV.
  • KOŽMÍN, Z. (1997). Interpretace básní.. Brno: FF MU.
  • Macura, V. (1995). Znamení zrodu.. Praha: HaH.
  • Masaryk, T. G. (2000). Česká otázka.. Praha: Masarykův ústav AV ČR.
  • MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha: Paseka.
  • PAVELKA, J., POSPÍŠIL, I. (1993). Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů.. Brno: Georgetown.
  • PAVERA, L., VŠETIČKA, F. (2002). Lexikon literárních pojmů.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Pechar, J. (2002). Interpretace a analýza literárního díla.. Praha: Filosofia.
  • PEPRNÍK, M. (2004). Směry literární interpretace XX. století.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VŠETIČKA, F. (1994). Stavba básně.. Olomouc: VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní