Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
-
Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí s literaturou 2. pol. 19. století. Osvojí si základní pricipy analýzy vybraných literárních děl.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Obsahem výuky je výklad 2. poloviny 19. stol. - od doby májovců, Ruchu a Lumíru k vrcholným dílům českého literárního. realismu. Akcenty: prosazování národní školy proti kosmopolitním tendencím, Masarykův realismus v kultuře a pojetí tradic (Atheneum, první období Národního divadla), literatura sociálního programu v době rozmachu kapitalismu a počátky české etnografie (Český lid, přípravy na Národopisnou výstavu, studie regionů), kapitoly z emancipačního ženského hnutí (publicistika, vzdělávání, právní aspekty).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Účast na semináři min. 70 %. Bezpodmínečně nutná seminární práce na dané téma s uvedenou sekundární literaturou.
|
Doporučená literatura
|
-
(1960). Dějiny české literatury - II.. Praha: ČSAV.
-
JANKOVIČ, M. (1992). Dílo jako dění smyslu.. Praha: Pražská imaginace: Ústav pro českou a světovou literuaturu ČSAV.
-
KOŽMÍN, Z. (1997). Interpretace básní.. Brno: FF MU.
-
Macura, V. (1995). Znamení zrodu.. Praha: HaH.
-
Masaryk, T. G. (2000). Česká otázka.. Praha: Masarykův ústav AV ČR.
-
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha: Paseka.
-
PAVELKA, J., POSPÍŠIL, I. (1993). Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů.. Brno: Georgetown.
-
PAVERA, L., VŠETIČKA, F. (2002). Lexikon literárních pojmů.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
-
Pechar, J. (2002). Interpretace a analýza literárního díla.. Praha: Filosofia.
-
PEPRNÍK, M. (2004). Směry literární interpretace XX. století.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
VŠETIČKA, F. (1994). Stavba básně.. Olomouc: VUP.
|