Předmět: Základy písemného a mluveného projevu

« Zpět
Název předmětu Základy písemného a mluveného projevu
Kód předmětu KČJ/ZPP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
  • Gyüre Klára, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Osobnost učitele Krizové komunikační situace v MŠ Verbální a nonverbální komunikace Asertivita. Empatie. Diskuse a její řízení. Psaný projev: zásady výstavby textu, nedostatky při stylizaci textu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Aktivně uplatňovat dovednosti písemné a ústní komunikace se zaměřením na srozumitelnost a efektivitu v různých profesionálních kontextech. - Analyzovat a reflektovat svou roli učitele, zejména v oblasti předškolní výchovy, a porozumět významu komunikace ve vyučování. - Zvládat krizové komunikační situace v mateřských školách, prokazovat schopnosti řešení problémů a zvládání konfliktů. - Rozlišovat mezi verbální a neverbální komunikací a aplikovat techniky pro zlepšení obou typů komunikace v pedagogickém prostředí. - Využívat praktické znalosti a techniky efektivní komunikace k obohacení svých pedagogických dovedností a zapojení žáků. - Prokázat schopnost účastnit se diskuse a řídit ji. - Objasnit základní principy argumentace a prokázat schopnost argumentovat při mluveném projevu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky k ukončení předmětu: - možnost vybrat si jednu z variant pro splnění zápočtu: a) Zvolit si knihu, která Vás v životě nějakým způsobem ovlivnila. V rámci skupinové diskuse ji představit ostatním (vybrat hlavní myšlenku; důvod, proč by si ji ostatní měli přečíst; být schopen reagovat na případné dotazy apod.) cca 15 minut. b) Zvolit libovolnou aktivitu na rozvoj komunikačních kompetencí žáků MŠ a tu pak představit způsobem, který bude srozumitelný pro ostatní studenty (objasnit její cíle, přesný postup, časové rozvržení, pomůcky, možné komplikace apod.) cca 15minut. Požadavky na studenty s ISP: - absolvování zápočtu - seminární práce v rozsahu min. 3 NS na vybrané téma (bude upřesněno po dohodě s vyučujícím)
Doporučená literatura
  • BARBOŘÍK, Pavel. (2014). Kultura a technika mluveného projevu.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  • Boukalová, H. a kol. Psychologie komunikace. .
  • Dlabal, M. Komunikace v pomáhajících profesích. .
  • HÁJKOVÁ, Eva. (2003). Český jazyk a kultura mluveného projevu.. Praha: Univerzita Karlova.
  • HÁJKOVÁ, Eva. (2011). Rétorika pro pedagogy.. Praha: Grada.
  • Olga Lošťáková. (2020). Empatická a asertivní komunikace. Praha.
  • Sperry, R. (2016). Komunikace v problémových situacích. Praha: Portál..
  • Svobodová, Z. Konflikty ve škole. O prevence k řešení. .
  • SZYMANEK, Krzysztof. (2004). Umění argumentace: úlohy na zkoumání argumentů.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní