| Název předmětu | Základy čtenářské gramotnosti pro žáky primární školy |
|---|---|
| Kód předmětu | KČJ/ZCG@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Rozvoj čtenářské gramotnosti v různých etapách vzdělávací dráhy dítěte. Význam čtení pro život, předpoklady pro čtení a dovednosti školáka z hlediska čtenářské gramotnosti. Definice čtenářské gramotnosti a pojmů s ní související. Čtení s porozuměním. Čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. Metody rozvíjející čtenářské dovednosti. Metody a strategie na rozvíjení kritického myšlení. Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA. Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. Úloha školy a rodiny ve vztahu k rozvíjení čtenářské gramotnosti.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit pojem čtenářská gramotnost a popsat vývojové modely a jednotlivé úrovně gramotnosti, - charakterizovat mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA, - charakterizovat proces porozumění textu, - porozumět základní problematice rozvíjení porozumění textu, - osvojit si a umět aplikovat metody na rozvíjení čtenářské gramotnosti, - obeznámit se s metodami a strategiemi rozvíjejícími kritické myšlení, - vytvořit aktivity s ohledem na propojování jednotlivých vzdělávacích oblastí podle RVP pro 1. stupeň základních škol.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Studenti/studentky s povoleným individuálním studijním plánem (ISP): - účast ve výuce minimálně 25 %; - plnění dílčích seminárních úkolů; - splnění dalších případných úkolů kompenzujících neúčast v prezenční výuce. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |