Předmět: Základy čtenářské gramotnosti pro žáky primární školy

« Zpět
Název předmětu Základy čtenářské gramotnosti pro žáky primární školy
Kód předmětu KČJ/ZCG@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčí Veronika, Mgr.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozvoj čtenářské gramotnosti v různých etapách vzdělávací dráhy dítěte. Význam čtení pro život, předpoklady pro čtení a dovednosti školáka z hlediska čtenářské gramotnosti. Definice čtenářské gramotnosti a pojmů s ní související. Čtení s porozuměním. Čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. Metody rozvíjející čtenářské dovednosti. Metody a strategie na rozvíjení kritického myšlení. Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA. Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. Úloha školy a rodiny ve vztahu k rozvíjení čtenářské gramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit pojem čtenářská gramotnost a popsat vývojové modely a jednotlivé úrovně gramotnosti, - charakterizovat mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA, - charakterizovat proces porozumění textu, - porozumět základní problematice rozvíjení porozumění textu, - osvojit si a umět aplikovat metody na rozvíjení čtenářské gramotnosti, - obeznámit se s metodami a strategiemi rozvíjejícími kritické myšlení, - vytvořit aktivity s ohledem na propojování jednotlivých vzdělávacích oblastí podle RVP pro 1. stupeň základních škol.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studenti/studentky s povoleným individuálním studijním plánem (ISP): - účast ve výuce minimálně 25 %; - plnění dílčích seminárních úkolů; - splnění dalších případných úkolů kompenzujících neúčast v prezenční výuce.
Doporučená literatura
  • ALTMANOVÁ, J. a kol. (2011). Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP.
  • ALTMANOVÁ, J. a kol. (2011). Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. Praha: VÚP.
  • ČERNÁ, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál.
  • ČUŘÍN, M. a kol. (2013). Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis.
  • METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., ŠVRČKOVÁ, M. (2010). Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • NASTOUPILOVÁ, D. (2016). Deník malého čtenáře: pro 1. a 2. ročník ZŠ: kresli, piš a vyprávěj. Praha: Fragment.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • ZACHOVÁ, A. (2013). Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková.
  • ZÁPOTOČNÁ, O. (2010). Rozvoj počáteční literární gramotnosti. In: KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní