Vyučující
|
-
Krejčí Veronika, Mgr.
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rozvoj čtenářské gramotnosti v různých etapách vzdělávací dráhy dítěte. Význam čtení pro život, předpoklady pro čtení a dovednosti školáka z hlediska čtenářské gramotnosti. Definice čtenářské gramotnosti a pojmů s ní související. Čtení s porozuměním. Čtenářská gramotnost a možnosti podpory jejího rozvoje. Metody rozvíjející čtenářské dovednosti. Metody a strategie na rozvíjení kritického myšlení. Mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti - PIRLS a PISA. Projekty podporující rozvoj čtenářské gramotnosti. Úloha školy a rodiny ve vztahu k rozvíjení čtenářské gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit pojem čtenářská gramotnost a popsat vývojové modely a jednotlivé úrovně gramotnosti, - charakterizovat mezinárodní hodnotící programy čtenářské gramotnosti PIRLS a PISA, - charakterizovat proces porozumění textu, - porozumět základní problematice rozvíjení porozumění textu, - osvojit si a umět aplikovat metody na rozvíjení čtenářské gramotnosti, - obeznámit se s metodami a strategiemi rozvíjejícími kritické myšlení, - vytvořit aktivity s ohledem na propojování jednotlivých vzdělávacích oblastí podle RVP pro 1. stupeň základních škol.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti/studentky s povoleným individuálním studijním plánem (ISP): - účast ve výuce minimálně 25 %; - plnění dílčích seminárních úkolů; - splnění dalších případných úkolů kompenzujících neúčast v prezenční výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
ALTMANOVÁ, J. a kol. (2011). Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, Divize VÚP.
-
ALTMANOVÁ, J. a kol. (2011). Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. Praha: VÚP.
-
ČERNÁ, O. (2014). Čtení není žádná nuda. Náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál.
-
ČUŘÍN, M. a kol. (2013). Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis.
-
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., ŠVRČKOVÁ, M. (2010). Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
-
NASTOUPILOVÁ, D. (2016). Deník malého čtenáře: pro 1. a 2. ročník ZŠ: kresli, piš a vyprávěj. Praha: Fragment.
-
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
-
ZACHOVÁ, A. (2013). Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková.
-
ZÁPOTOČNÁ, O. (2010). Rozvoj počáteční literární gramotnosti. In: KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, PUPALA, Branislav. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
|