Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Gyüre Klára, Mgr. Ph.D.
-
Adámková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na komplexní syntaktickou analýzu věty a souvětí. Cílem přednášek je prezentovat základní teorii oboru, a to zejména s ohledem na její další uplatnění v prostředí pedagogické praxe. Na teoreticky zaměřené přednášky navazují semináře, jejichž obsahem je nácvik komplexní syntaktické analýzy. Předmět je rozdělen na dvě komplementární části: na (1) syntax věty a na (2) syntax výpovědi. Cílem je podat systematický výklad a popis (a) výrazové, (b) významové a (c) komunikativní struktury jazykových jednotek, které mají schopnost takové celky (větu/výpověď) tvořit. 1. Syntax a její principy: základní syntaktická jednotka (věta a výpověď), syntagma a fráze; syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjádření. 2. Základy valenční syntaxe: sémantická a gramatická výstavba věty (ZVS = GVV + SVV). Charakteristika větných členů (konstitutivní a nekonstitutivní): vztahy mezi větnými členy. 3. Přísudek (predikát) a podmět (subjekt): základní charakteristika, specifické formy podmětu, větné struktury bez podmětu, vyjadřování podmětu vedlejší větou. Přísudek (predikát): základní charakteristika, typy přísudku, vyjadřování přísudku vedlejší větou. 4. Předmět (objekt, komplement objektový) a příslovečné určení (adverbiale): základní charakteristika, vyjadřování předmětu vedlejší větou; základní charakteristika adverbiale, typy příslovečného určení, vyjadřování adverbiale vedlejší větou. 5. Přívlastek (atribut) a doplněk (atribut verbální): základní charakteristika, vyjadřování přívlastku vedlejší větou, atribut verbální (doplněk) a způsoby jeho vyjádření. 6. Souvětí parataktické a hypotaktické: základní charakteristika, typy vztahů, Hypotaxe pravá a nepravá. 7. Větné modifikace 1: hierarchizace větné propozice - diateze subjektové a objektové a její prostředky (zejm. pasivum a reflexivní forma slovesná). 8. Větné modifikace 2: věty s významem nutnosti, možnosti (schopnosti) a záměru; prostředky jejich vyjádření. 9. Výpověď: komunikační situace (KS), segmentace a výpovědní modifikace. 10. Komunikativní složky výpovědi: základní charakteristika a klasifikace postojů (epistémické, preferenční, evaluativní, emocionální atp.) a prostředky jejich vyjádření. 11. Slovosled 1: slovosled fixní (pozice a pořadí příklonek, variantní pozice morfémů se, si atd.) 12. Slovosled 2: slovosled aktuální, tj. aktuální členění výpovědi (AČV): základní charakteristika (téma, réma), tematické posloupnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Vymezit pojem věta a výpověď. Definovat syntagma a objasnit, které výrazy do syntagmat vstupují. Popsat syntaktické vztahy mezi větnými členy včetně koordinace a adordinace. Objasnit valenční pojetí syntaxe, své vědomosti aplikovat při vytváření gramatických a sémantických větných vzorců. Vymezit jednotlivé větné členy, na příkladech demonstrovat rozdíly mezi nimi. Objasnit základní typy souvětí v češtině, rozlišit hypotaxi pravou a nepravou. Identifikovat základní výpovědní modifikace při analýze výpovědi. Rozpoznat a použít prostředky pro vyjadřování modality. Aplikovat znalost prostředků aktuálního členění výpovědi při jazykové analýze textu. Provést komplexní syntaktickou analýzu věty jednoduché a souvětí včetně hierarchického grafického záznamu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test
Zápočet: bude realizován formou písemného testu, který bude zaměřen pouze na praktické dovednosti založené na porozumění stavbě věty a souvětí. Hranice úspěšnosti bude nastavena na 70%. Zkouška: bude probíhat ústní formou a bude vycházet z tematických okruhů publikovaných v MS Teams na začátku zimního semestru 2023/2024. Student si vždy vylosuje jeden tematický okruh, o kterém by měl být schopen samostatně mluvit cca 10 min. K jednotlivým poznatkům by student měl být schopen uvést konkrétní příklady na jazykovém materiálu (např. v případě klasifikace větných členů by měl být schopen uvést konkrétní příklady různých typů přísudku: Pavel šel do školy vs Pavel je úspěšný plavec vs Pavel může vyhrát mistrovství republiky apod.). I u ústní zkoušky může být student požádán o demonstraci znalostí na konkrétním jazykovém materiálu, který mu předloží zkoušející. Pro studenty ISP: na základě individuální domluvy s vyučujícím student předloží vypracovaná cvičení a seminární práci na určené téma, o kterém bude schopen souvisle min. 10 min. mluvit.
|
Doporučená literatura
|
-
(1987). Mluvnice češtiny III. Skladba. Praha.
-
Daneš, F. (1985). Věta a text: studie ze syntaxe spisovné češtiny. Praha: Academia.
-
Grepl, M. a Karlík, P. (1989). Skladba spisovné češtiny.. Praha.
-
GREPL, Miroslav a KARLÍK, Petr. (1998). Skladba češtiny. Olomouc.
-
HIRSCHOVÁ, Milada. (2012). Syntaktické rozbory. Praha.
-
KARLÍK, Petr, NEKULA, Marek a PLESKALOVÁ, Jana. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha.
-
Karlík Petr, Nekula Marek, Rusínová Zdenka. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
-
Svozilová, N., Prouzová, H., & Jirsová, A. (1997). Slovesa pro praxi: valenční slovník nejčastějších českých sloves. Praha: academia.
-
Šmilauer, V. (1969). Novočeská skladba. Praha: SPN.
-
Štícha. F. (2013). Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia.
|