Název předmětu | Aktuální aspekty podpory a rozvoje čtenářství dětí a mládeže |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/XČDM@ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování by studenti měli být schopni: - posoudit význam četby a čtenářství v osobnostně rozvíjejícím modelu výchovy a vzdělávání, - posoudit a specifikovat místo a možnosti literatury a četby jako prostředku naplňování hodnotových cílů vyučování a podpory pozitivně orientovaného axiologického systému žáka, - analyzovat a specifikovat postupy pro práci s beletrií jako prostředkem emocionálního zrání žáků, demonstrovat úlohu literárního hrdiny v daném kontextu, - analyzovat a charakterizovat tematizaci sociálních problémů či konfliktů i tabuizovaných témat v intencionální české a světové literatuře pro děti a mládež, včetně aspektů multikulturních a genderových, - charakterizovat uplatnění jednotlivých složek beletristického díla v kontextu podpory čtenářství a zájmu o hodnotnou četbu, ocenit humor v literatuře pro děti a mládež jako literárně didaktickou kategorii, - posoudit základní vývojové tendence literatury pro děti a mládež s akcentem na její aktuální stav, - zhodnotit formativní potenciál současné young adult literatury, - objasnit vztah mezi trivialitou a uměleckými hodnotami v četbě dětí a mládeže a charakterizovat jejich uplatnění v procesu podpory aktivního čtenářství, - analyzovat žánrové preference dnešních žáků v kontextu podpory a rozvíjení jejich trvalého zájmu o četbu, - ocenit a objasnit postavení a význam knihy pro děti a mládež jako zdroje informací i setkávání s artefaktem, objasnit vazby mezi literaturou a jinými druhy umění v moderní kultuře, demonstrovat v tomto kontextu vhodné příklady, - rozpoznat a definovat pozitivní i problematické aspekty adaptací literárních děl a jejich vnímání žáky, - posoudit aktuální trendy v české a světové teorii a kritice literatury pro děti a mládež a možnosti jejich reflexe v pedagogické praxi, - navrhnout badatelská témata v návaznosti na obsah studijního předmětu, koncipovat jejich základní teze a metodologický přístup ke zpracování.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Student se podrobně seznámí s tématy, která souvisí s naplněním cíle předmětu (viz sylabus předmětu). Dále se zamyslí nad souvislostmi uvedených cílů předmětu s tématem jeho připravované disertační práce. V rámci (povinné) konzultace pak bude vymezeno téma písemné práce, kterou doktorand odevzdá minimálně týden před zkouškou, a to na základě stanovených parametrů (formát, rozsah, citované zdroje aj.). Samostatnou součástí materiálů odevzdaných před zkouškou bude také seznam prostudované literatury k danému předmětu. Zkouška je založena na odborné rozpravě o prostudované literatuře, zhodnocení kvality písemně zpracovaného tématu a zodpovězení souvisejících odborných otázek z oblasti podpory a rozvoje čtenářství dětí a mládeže (vymezení témat je dáno formulacemi cílů předmětu - viz sylabus). Běžný student i student s ISP musí splnit požadovaný úkol v určité kvalitě a úspěšně složit zkoušku. Účast na semináři není povinná. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |