Předmět: Aktuální aspekty podpory a rozvoje čtenářství dětí a mládeže

« Zpět
Název předmětu Aktuální aspekty podpory a rozvoje čtenářství dětí a mládeže
Kód předmětu KČJ/XČDM@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování by studenti měli být schopni: - posoudit význam četby a čtenářství v osobnostně rozvíjejícím modelu výchovy a vzdělávání, - posoudit a specifikovat místo a možnosti literatury a četby jako prostředku naplňování hodnotových cílů vyučování a podpory pozitivně orientovaného axiologického systému žáka, - analyzovat a specifikovat postupy pro práci s beletrií jako prostředkem emocionálního zrání žáků, demonstrovat úlohu literárního hrdiny v daném kontextu, - analyzovat a charakterizovat tematizaci sociálních problémů či konfliktů i tabuizovaných témat v intencionální české a světové literatuře pro děti a mládež, včetně aspektů multikulturních a genderových, - charakterizovat uplatnění jednotlivých složek beletristického díla v kontextu podpory čtenářství a zájmu o hodnotnou četbu, ocenit humor v literatuře pro děti a mládež jako literárně didaktickou kategorii, - posoudit základní vývojové tendence literatury pro děti a mládež s akcentem na její aktuální stav, - zhodnotit formativní potenciál současné young adult literatury, - objasnit vztah mezi trivialitou a uměleckými hodnotami v četbě dětí a mládeže a charakterizovat jejich uplatnění v procesu podpory aktivního čtenářství, - analyzovat žánrové preference dnešních žáků v kontextu podpory a rozvíjení jejich trvalého zájmu o četbu, - ocenit a objasnit postavení a význam knihy pro děti a mládež jako zdroje informací i setkávání s artefaktem, objasnit vazby mezi literaturou a jinými druhy umění v moderní kultuře, demonstrovat v tomto kontextu vhodné příklady, - rozpoznat a definovat pozitivní i problematické aspekty adaptací literárních děl a jejich vnímání žáky, - posoudit aktuální trendy v české a světové teorii a kritice literatury pro děti a mládež a možnosti jejich reflexe v pedagogické praxi, - navrhnout badatelská témata v návaznosti na obsah studijního předmětu, koncipovat jejich základní teze a metodologický přístup ke zpracování.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student se podrobně seznámí s tématy, která souvisí s naplněním cíle předmětu (viz sylabus předmětu). Dále se zamyslí nad souvislostmi uvedených cílů předmětu s tématem jeho připravované disertační práce. V rámci (povinné) konzultace pak bude vymezeno téma písemné práce, kterou doktorand odevzdá minimálně týden před zkouškou, a to na základě stanovených parametrů (formát, rozsah, citované zdroje aj.). Samostatnou součástí materiálů odevzdaných před zkouškou bude také seznam prostudované literatury k danému předmětu. Zkouška je založena na odborné rozpravě o prostudované literatuře, zhodnocení kvality písemně zpracovaného tématu a zodpovězení souvisejících odborných otázek z oblasti podpory a rozvoje čtenářství dětí a mládeže (vymezení témat je dáno formulacemi cílů předmětu - viz sylabus). Běžný student i student s ISP musí splnit požadovaný úkol v určité kvalitě a úspěšně složit zkoušku. Účast na semináři není povinná.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -