Název předmětu | Aktuální aspekty podpory a rozvoje dětského čtenářství dětí a mládeže |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/XPČDM |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
- Vztah triviality a uměleckých hodnot v procesu podpory a rozvoje čtenářství, zvláště s ohledem na žánrové preference dnešních mladých čtenářů. Uplatnění estetické, formativní a informativní složky v současné beletrii pro děti a mládež. - Literatura a četba jako prostředek naplňování hodnotových cílů vyučování a osobnostní výchovy žáka. Vytváření a uvědomění si osobních významů informací v aktivním procesu čtenářství. Čtenářství a jeho místo v osobnostně rozvíjejícím modelu výchovy a vzdělávání. - Výběr beletristického textu jako projev bazální kompetence učitele českého jazyka a literatury s ohledem na požadavky RVP a rozvíjení čtenářství. Čítanky a jejich místo v moderní literární výchově na úrovni jednotlivých stupňů vzdělávání. Pozice, varianty a význam školní i mimoškolní četby pro rozvoj čtenářství a pěstování pozitivního vztahu ke knize. - Podpora a rozvíjení čtenářství jako prostředku emocionálního zrání žáků, cesty k sebepoznání a pozitivním životním motivacím. Literární hrdina a jeho cesta v roli exempla pro literární i mimoliterární zkušenost čtenáře. - Odraz a tematizace sociálních problémů v současné české a světové literatuře pro děti a mládež, včetně negativních společenských jevů. - Literárněvýchovná komunikace a interpretace díla v kontextu multikulturní výchovy. - Reflexe historie i nedávné minulosti v intencionální tvorbě pro děti a mládež a její uplatnění v literární výchově. - Dítě a válka v literární a didaktické reflexi prostřednictvím intencionální literatury pro děti a mládež, holocaust jako specifické téma čtenářské reflexe. - Téma smrti (tabuizace, atraktivita, akceptace) v kontextu podpory a rozvoje čtenářství. - Kniha pro děti a mládež v pozici zdroje informací i artefaktu, vazby mezi literaturou a jinými druhy umění v soudobé kultuře. Pozice literárního textu a jeho vizualizace ve vztahu k podpoře čtenářství a rozvoji kulturního vnímání. Pozitivní a problematické aspekty adaptací literárních děl a jejich recepce dětmi a mládeží.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování by studenti měli být schopni: - objasnit vztah mezi trivialitou a uměleckými hodnotami v četbě dětí a mládeže a charakterizovat jejich uplatnění v procesu podpory aktivního čtenářství; - analyzovat žánrové preference dnešních žáků v kontextu podpory a rozvíjení jejich trvalého zájmu o četbu; - posoudit a specifikovat místo a možnosti literatury a četby jako prostředku naplňování hodnotových cílů vyučování a podpory pozitivně orientovaného axiologického systému žáka; - charakterizovat uplatnění jednotlivých složek beletristického díla v kontextu podpory čtenářství a zájmu o hodnotnou četbu; - posoudit význam četby a čtenářství v osobnostně rozvíjejícím modelu výchovy a vzdělávání; - ocenit a obhájit schopnost adekvátního výběru a vhodného uplatnění kritérií při výběru textu pro práci s žáky jako zásadní kompetenci učitele českého jazyka a literatury; - objasnit kritéria pro výběr a práci s čítankami, demonstrovat vhodné příklady s ohledem na podporu čtení a rozvíjení čtenářství; - objasnit význam a specifika školní a mimoškolní četby pro podporu a rozvíjení čtenářství, navrhnout vhodné příklady na základě znalostí klasické i současné literatury pro děti a mládež; - analyzovat a specifikovat postupy pro práci s beletrií jako prostředkem emocionálního zrání žáků, demonstrovat úlohu literárního hrdiny v daném kontextu; - analyzovat a charakterizovat tematizaci sociálních problémů či konfliktů i tabuizovaných témat v intencionální české a světové literatuře pro děti a mládež; - ocenit a objasnit postavení a význam knihy pro děti a mládež jako zdroje informací i setkávání s artefaktem, objasnit vazby mezi literaturou a jinými druhy umění v moderní kultuře, demonstrovat v tomto kontextu vhodné příklady; - rozpoznat a definovat pozitivní i problematické aspekty adaptací literárních děl a jejich vnímání žáky; - navrhnout badatelská témata v návaznosti na obsah studijního předmětu, koncipovat jejich základní teze a metodologický přístup ke zpracování.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |