Název předmětu | Nová média v literární výchově |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/XNMLV |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
- Pedagogicko-didaktické aspekty využití nových médií ve výuce literární výchovy (edukační média ve výuce literární výchovy, pojetí názornosti v éře ICT, modely vzdělávání s ICT, evaluace nových edukačních médií, klasifikace současných nových médií, multimédia, hypermédia). - ICT kompetence aktérů výuky (ICT kompetence učitelů, ICT kompetence žáků a studentů, digitální propast, změna role učitele při výuce s ICT). - Kyberkultura a netart (nová média jako estetický kód, remediace tradičních médií, kyberkultura a teorie nových médií, teorie designu, využití kyberkultury a netartu ve výuce literatury). - Textové struktury v éře ICT (vznik elektronického hypertextu, hypertextové teorie, vliv hypertextu na kognitivní funkce člověka). - Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků a studentů v oblasti elektronických médií (metody a formy práce s elektronickými texty, metody a strategie kritického myšlení, kritické čtení, metody vyhledávání, rešeršní strategie, sémantický web, human-computer interaction, folksonomie, tagging ad.). - Literární tvorba v nových médiích (elektronická literatura, netartová literatura (kyberpunk ad.), experimentální literatura, hypertextová fikce, digitální poezie, hypermédia, typografické experimenty, kolaborativní literatura, weblog, instantní komunikace, internetová žurnalistika). - Rozvoj literární kreativity žáků a studentů prostřednictvím nových médií (využití kolaborativní a experimentální literatury, online nástroje pro literární tvorbu, rozvoj kreativních dovedností v rámci mezipředmětových vztahů, tvorba multimediálních prezentací, online portfolia žáků a studentů, prvky internetové žurnalistiky). - Pedagogicko-didaktické otázky využití e-learningu ve výuce literatury (evaluace využití elektronických médií ve výuce literární výchovy (interaktivní elektronické učebnice, elektronické čítanky, čtečky knih, mobilní média a aplikace pro čtení a literární tvorbu), možnosti využití learning management systémů). - 3D virtuální realita ve výuce literatury (virtuální prostředí jako nástroj kulturní edukace a využití mezipředmětových vztahů, imerzivní technologie a jejich využití při tvorbě či sdílení informací, 3D multiuživatelské virtuální prostředí ve výuce literatury). - Aktuální výzkumné problémy v oblasti využití ICT ve výuce literatury (ICT kompetence aktérů výuky, využití virtuálních prostředí v literární výuce, čtenářská gramotnost v oblasti elektronických médií).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit aktuální modely vzdělávání s využitím nových médií a zhodnotit jejich přínos pro výuku literární výchovy; - zdůvodnit význam zvýšení úrovně ICT kompetencí učitelů ve vztahu k současnému pojetí výuky na základních či středních školách; - objasnit základní principy vzniku a vývoje kyberkultury a současných netartových směrů ve světle teorie informace, teorie nových médií či teorie designu; - objasnit základní principy rozdílu mezi tištěným lineárním textem a elektronickým hypertextem a posoudit možný vliv textových struktur na kognitivní funkce člověka, zejm. na porozumění textu a na proces zapamatování a učení; - demonstrovat metody a formy práce rozvoje čtenářské gramotnosti žáků a studentů v oblasti elektronických médií; - shrnout základní trendy a vývojové tendence v oblasti literární tvorby v nových médiích; - demonstrovat metody a formy práce rozvoje literární kreativity žáků a studentů prostřednictvím nových médií; - analyzovat základní přínosy a rizika využití e-learningu v literární výchově žáků a studentů; - objasnit podstatu imerzivních technologií a analyzovat jejich roli při využití v literární výchově a kulturní edukaci a v mezipředmětových vztazích; - navrhnout výzkumná témata v souvislosti s využitím ICT ve výuce literární výchovy.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |