Předmět: Mediální výchova v teorii a praxi

« Zpět
Název předmětu Mediální výchova v teorii a praxi
Kód předmětu KČJ/XMTP@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - propojit teoretické znalosti o problematice mediální gramotnosti vycházející z výzkumů realizovaných v ČR i v zahraničí s praktickou aplikací v oblasti vzdělávání, - zapojovat jednotlivá témata spojená s mediální gramotností do výukového procesu na nejrůznějších úrovních, a to v rámci primárního, sekundárního i terciárního vzdělávání, - ve vzájemné synergii obou složek (teorie/výzkum vs. aplikace) si disciplína klade za cíl posílit mediální gramotnost uchazečů a zvýšit jejich profesní kompetence a uplatnitelnost na trhu práce.
Základní témata: Mediální výchova a mediální gramotnost (teoretické ukotvení problematiky, MV v RVP ZV). Stručná historie mediální výchovy v ČR. Výzkumy mediální výchovy a mediální gramotnosti v ČR. Charakteristika mediálních sdělení, mediální sdělení vs. realita. Stavba mediálních sdělení. Reklama jako specifický druh mediálního produktu/sdělení. Mediální stereotypy, mediální prototypy. Fungování a vliv médií ve společnosti, vlastnictví médií, mediální skupiny. Veřejnoprávní vs. komerční média (rozdíly, regulace, dozor). Hoax, dezinformace a fake news. Způsoby ověřování informací v online prostředí, fact-check. Mediální legislativa a regulace v ČR, Kodex ČT a další důležité dokumenty. Komunikační výchova jako transdisciplinární téma. Vývoj mezilidské komunikace (psané, mluvené). Moderní trendy v elektronické komunikaci (komunikace 21. století).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
V průběhu zkoušky by měl student prokázat hlubší orientaci v klíčových tématech spojených s mediální výchovou a posilováním mediální gramotnosti a kritického myšlení se zaměřením na školní praxi. Zkouška bude časově koncipována následujícím způsobem: 15 minut příprava, 15 minut didaktická část, 15 minut odborně-teoretická část. Dva dny před zkouškou student předloží v tištěné či elektronické podobě (e-mail examinátorům): A. Pět materiálů využitelných ve školní praxi k podpoře mediální gramotnosti žáků (ať již v rámci jednoho či více předmětů) + zpracování stručné metodiky, jak s materiály v praxi pracovat. Materiály budou mít následující podobu: 1 x materiál v podobě anonymního textu (neznámý autor), 1 x materiál v podobě textu, u kterého známe autora, 1 x materiál v podobě videa (např. youtuberské video, eduklip, dezinformační video apod.), 1 x materiál v podobě grafiky, fotografie, fotomontáže apod., 1 x materiál v podobě prezentace. Každý materiál musí být doplněn o metodiku obsahující informace o tom, jak s materiálem ve výuce pracovat. B. Seznam prostudované literatury a dalších zdrojů k problematice, se kterými se student seznámil. Detaily o průběhu zkoušky obdrží studenti v předstihu od examinátorů.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -