Název předmětu | Mediální výchova v teorii a praxi |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/XMTP@ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - propojit teoretické znalosti o problematice mediální gramotnosti vycházející z výzkumů realizovaných v ČR i v zahraničí s praktickou aplikací v oblasti vzdělávání, - zapojovat jednotlivá témata spojená s mediální gramotností do výukového procesu na nejrůznějších úrovních, a to v rámci primárního, sekundárního i terciárního vzdělávání, - ve vzájemné synergii obou složek (teorie/výzkum vs. aplikace) si disciplína klade za cíl posílit mediální gramotnost uchazečů a zvýšit jejich profesní kompetence a uplatnitelnost na trhu práce.
Základní témata: Mediální výchova a mediální gramotnost (teoretické ukotvení problematiky, MV v RVP ZV). Stručná historie mediální výchovy v ČR. Výzkumy mediální výchovy a mediální gramotnosti v ČR. Charakteristika mediálních sdělení, mediální sdělení vs. realita. Stavba mediálních sdělení. Reklama jako specifický druh mediálního produktu/sdělení. Mediální stereotypy, mediální prototypy. Fungování a vliv médií ve společnosti, vlastnictví médií, mediální skupiny. Veřejnoprávní vs. komerční média (rozdíly, regulace, dozor). Hoax, dezinformace a fake news. Způsoby ověřování informací v online prostředí, fact-check. Mediální legislativa a regulace v ČR, Kodex ČT a další důležité dokumenty. Komunikační výchova jako transdisciplinární téma. Vývoj mezilidské komunikace (psané, mluvené). Moderní trendy v elektronické komunikaci (komunikace 21. století). |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
V průběhu zkoušky by měl student prokázat hlubší orientaci v klíčových tématech spojených s mediální výchovou a posilováním mediální gramotnosti a kritického myšlení se zaměřením na školní praxi. Zkouška bude časově koncipována následujícím způsobem: 15 minut příprava, 15 minut didaktická část, 15 minut odborně-teoretická část. Dva dny před zkouškou student předloží v tištěné či elektronické podobě (e-mail examinátorům): A. Pět materiálů využitelných ve školní praxi k podpoře mediální gramotnosti žáků (ať již v rámci jednoho či více předmětů) + zpracování stručné metodiky, jak s materiály v praxi pracovat. Materiály budou mít následující podobu: 1 x materiál v podobě anonymního textu (neznámý autor), 1 x materiál v podobě textu, u kterého známe autora, 1 x materiál v podobě videa (např. youtuberské video, eduklip, dezinformační video apod.), 1 x materiál v podobě grafiky, fotografie, fotomontáže apod., 1 x materiál v podobě prezentace. Každý materiál musí být doplněn o metodiku obsahující informace o tom, jak s materiálem ve výuce pracovat. B. Seznam prostudované literatury a dalších zdrojů k problematice, se kterými se student seznámil. Detaily o průběhu zkoušky obdrží studenti v předstihu od examinátorů. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |