Název předmětu | Metodologie interpretace uměleckého textu |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/XMIUT |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
- Sociologické, psychologické, filozofické a teologické koncepty metodologie interpretace uměleckého textu. - Principy recepční estetiky a didaktická interpretace uměleckého textu. - Historické, společenské, kulturní, demografické, etnické, náboženské a personální vlivy určující vznik uměleckého textu. Zařazení literárního díla k uměleckým a literárním proudům, směrům a manifestům. Celková analýza kulturně-historického kontextu zkoumaného artefaktu. - Klasifikace, diverzifikace a inovace interpretačních metod jako rozvíjení a určení cílů analýzy uměleckého textu. - Prezentace a reprezentace, konstrukce a dekonstrukce, intencionalita a percepce, expresivita a narativita jako zdroj metodologického zkoumání uměleckého textu. - Žánr, rétorika a stylistika jako součást metodologie interpretace uměleckého textu. - Versologie a poetika v systému analytických a interpretačních metod. - Výklad smyslu uměleckého textu jako neměřitelná konstantní veličina interpretace uměleckého díla. - Základní principy vzdělání k metodologii interpretace uměleckého textu. " Analýza uplatnění aktuálních trendů v metodologii interpretace uměleckého textu na příkladu rozboru konkrétního literárního díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem (určení předmětu) metodologie interpretace uměleckého textu; - posoudit význam filozofických a literárně vědných koncepcí ve vztahu k metodologii interpretace uměleckého textu; - specifikovat rozdíl mezi literárněvědnou a didaktickou interpretací uměleckého textu; - objasnit základní principy metodologických postupů souvisejících s analýzou a interpretací uměleckého textu s přihlédnutím k věku čtenářů; - zdůvodnit funkčnost určujících interpretačních metod v rámci interdisciplinárního přístupu k interpretaci uměleckého textu; - analyzovat dobový, literární, historický a kulturní kontext vzniku literárního díla jako predikační princip určení adekvátní interpretační metody uměleckého textu; - posoudit kompoziční a tematický plán uměleckého textu, vyjádřit jeho význam a smysl v rámci interpretačního metodologického diskursu; - konfrontovat vlastní metodologický postup interpretace uměleckého textu vnímání díla s dobovými i aktuálními literárněteoretickými a literárněvědnými metodologickými trendy; - zhodnotit specifičnost vlastní interpretační metody v souvislosti s platnými zásadami teorie interpretace uměleckého textu; - posoudit možnosti recepce vybraných kanonických děl ve vztahu k osobnostní zralosti žáků.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Didaktika literatury (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |