Předmět: Metodologie interpretace uměleckého textu v literární výchově

« Zpět
Název předmětu Metodologie interpretace uměleckého textu v literární výchově
Kód předmětu KČJ/XMIT@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Fic Igor, doc. Mgr. Dr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit význam literárně vědných koncepcí ve vztahu k metodologii interpretace uměleckého textu; - specifikovat rozdíl mezi literárněvědnou a didakticky vedenou interpretací uměleckého textu; - objasnit základní principy interpretace uměleckého textu s přihlédnutím k věku percipienta; - zdůvodnit funkci interpretačních postupů ve vztahu k uměleckému dílu; - posoudit kompoziční a tematický plán uměleckého textu, vyjádřit jeho význam a smysl; - zhodnotit specifičnost vlastní interpretační metody a posoudit možnost recepce vybraných děl ve vztahu k osobnostní zralosti žáků. Základní témata: - Principy recepční estetiky a didaktická interpretace uměleckého textu. - Historické, společenské, kulturní, demografické, etnické, náboženské a personální vlivy určující vznik uměleckého textu. - Zařazení literárního díla k uměleckým a literárním proudům, směrům a manifestům. Celková analýza kulturně-historického kontextu zkoumaného artefaktu. - Klasifikace, diverzifikace a inovace interpretačních metod jako rozvíjení a určení cílů analýzy uměleckého textu. - Žánr, rétorika a stylistika jako součást metodologie interpretace uměleckého textu. - Versologie a poetika v systému analytických a interpretačních metod.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Smyslem studia je uschopnit studenta k aplikaci nabytých teoretických poznatků a metod. Výstupem je písemně předložená interpretace konkrétního uměleckého textu, zdůvodnění interpretačních postupů a obhajoba možností interpretace z hlediska užitých metod. Student vypracuje a) vlastní interpretaci uměleckého textu; b) předloží zdůvodnění interpretačního postupu. Při ústní zkoušce obhájí písemně předložené závěry.
Doporučená literatura
  • ADORNO, Theodor W. (1997). Estetická teorie.. Praha: Panglos.
  • AUERBACH, Erich. (1998). Mimésis.. Praha: Mladá fronta.
  • BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. (1997). Poetický slovník.. Praha: Mladá fronta.
  • CULLER, Jonathan. (2002). Krátký úvod do literární teorie.. Brno: Host.
  • ČERVENKA, Miroslav; JANKOVIČ, Milan; KUBÍNOVÁ, Marie. (2005). Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. století.. Praha: Torst.
  • DERRIDA, Jasques. (1993). Texty k dekonstrukci.. Bratislava: Archa.
  • HAMAN, Aleš. (2012). Literární dílo a soudobá literární věda.. Praha: ARCSI.
  • HAMAN, Aleš. (1999). Úvod do studia literatury a interpretace díla.. Jinočany: H&H.
  • HENCKMANN, Wolfhart; LOTTER, Konrad. (1995). Estetický slovník. Praha: Svoboda.
  • HODROVÁ, Daniela. (2001). Na okraji chaosu: poetika literárního díla 20. století.. Praha: Torst.
  • HOLÝ, Jiří. (2002). Možnosti interpretace.. Olomouc: Perineum.
  • HRABÁK, Josef. (1973). Poetika.. Praha: Československý spisovatel.
  • INGARDEN, Roman. (1967). O poznávání literárního díla.. Praha: Československý spisovatel.
  • INGARDEN, Roman. (1989). Umělecké dílo literární.. Praha: Odeon.
  • ISER, Wolfgang. (2001). In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky.. Brno: Host.
  • JAKOBSON, Roman. (1995). Poetická funkce.. Jinočany: H&H.
  • JANKOVIČ, Milan. (2015). Cesty za smyslem literárního díla II.. Praha: Ústav pro českou literaturu AV.
  • JANKOVIČ, Milan. (2005). Cesty za smyslem literárního díla.. Praha: Univerzita Karlova.
  • JANKOVIČ, Milan. (1992). Dílo jako dění smyslu.. Praha: Pražská imaginace ? Ústav pro českou a slovenskou literaturu ČSAV.
  • KOŽMÍN, Zdeněk. (2005). Interpretace básní.. Brno: Masarykova univerzita.
  • KOŽMÍN, Zdeněk. (1990). Umění básně: Skácel, Mikulášek, Kundera.. Brno: K 22a.
  • KRAUS, Jiří. (1998). Rétorika v evropské kultuře.. Praha: Academia.
  • LYOTARD, Francois. (1993). O postmodernismu.. Praha: Filosofický ústav AV ČR.
  • MANGUEL, Alberto. (2007). Dějiny čtení.. Brno: Host.
  • MOCNÁ, Dagmar; PETERKA, Josef. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha: Paseka.
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan. (1971). . Problémy estetické hodnoty. Cestami poetiky a estetiky.. Praha: Čs. spisovatel.
  • NÜNNING, Ansgar. (2006). Lexikon teorie literatury a kultury.. Brno: Host.
  • PAVELKA, Jiří; POSPÍŠIL, Ivo. (1993). Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů.. Brno: Georgetown.
  • PAVERA, Libor; VŠETIČKA, František. (2002). Lexikon literárních pojmů.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • PECHAR, Jiří. (2002). Interpretace a analýza literárního díla.. Praha: Filosofia.
  • PECHLIVANOS, Miltos; RIEGER, Stefan; Struck, Wolfgang; WEITZ, Michael. (1999). Úvod do literární vědy.. Praha: Herrmann&synové.
  • PEPRNÍK, Michal. (2004). Směry literární interpretace XX. století.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • PETRŮ, Eduard. (2000). Úvod do studia literární vědy.. Olomouc: Rubico.
  • RIMMON-KENANOVÁ, Shlomith. (2001). Poetika vyprávění.. Brno: Host.
  • SLAVÍK, Jan; CHRZ, Vladimír; ŠTECH, Stanislav. (2013). Tvorba jako způsob poznávání.. Praha: Karolinum.
  • ŠTOCHL, Miroslav. (2005). Teorie literární komunikace.. Praha: Akropolis.
  • TONDL, Ladislav. (1996). Mezi epistemologií a sémiotikou. Deset kapitol o vztazích poznání a porozumění významu.. Praha: Filosofia.
  • VŠETIČKA, František. (1994). Stavba básně.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VŠETIČKA, František. (1996). Stavba dramatu: o kompoziční poetice ruského, polského a slovenského dramatu.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VŠETIČKA, František. (1992). Stavba prózy.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • WELLEK, René; WARREN, Austin. (1996). Teorie literatury.. Olomouc: Votobia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -