Předmět: Literární text jako didaktický problém

« Zpět
Název předmětu Literární text jako didaktický problém
Kód předmětu KČJ/XLTP@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat specifika pedagogické komunikace při interpretaci uměleckého textu, - specifikovat vztah čtenářské a funkční gramotnosti a kategorizovat základní aspekty čtenářské gramotnosti, - shrnout základní čtenářské strategie a možnosti jejich rozvíjení, - posoudit výsledky mezinárodních výzkumů gramotnosti z hlediska jejich přínosu pro pedagogickou praxi, - shrnout, posoudit a využít metody aktivního a kooperativního učení žáků při práci s (ne)uměleckými texty, - posoudit výzkumy recepce uměleckého textu a jejich vliv na výběr konkrétních literárních ukázek pro jednotlivé typy žáků, - ocenit a obhájit schopnost adekvátního výběru a vhodného uplatnění kritérií při výběru textu pro práci s žáky jako zásadní kompetenci učitele českého jazyka a literatury, - zhodnotit a zdůvodnit pozici poezie v literární výchově s přihlédnutím k aktuálním výzkumným šetřením, - obhájit principy literární výchovy stavící do popředí žáka a jeho osobní interpretaci jako cestu k poznání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studium předepsané literatury, písemná práce a odborná rozprava nad písemnou prací. Konkrétní podmínky atestace budou stanoveny na základě tématu dizertační práce doktoranda.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
  • GAVORA, P. (1992). Žiak a text. Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  • HOFFMANNOVÁ, J. et al. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
  • KLIMOVIČ, M. (2016). Detský pisateľ v procese tvorby textu.. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově.
  • LIPTÁKOVÁ, Ľ. et al. (2015). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově.
  • OAKHILL, J.; CAIN, K.; ELBRO, C. (2015). Understanding and Teaching Reading Comprehension. A handbook.. London: Routledge.
  • SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
  • SZYMAŃSKA, M. (2016). Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo naukowe UP.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. et al. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum.
  • ŠTĚPÁNÍK, S.; HOLANOVÁ, R. (2020). Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka. In Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji (s. 140-179). Białystok: UwB.
  • TENNENT, W. (2015). Understanding reading comprehension. Processes and Practices.. London: SAGE.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -