Název předmětu | Didaktika literatury v teorii a praxi |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/XDLP@ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - demonstrovat didaktickou interpretaci literárního díla s přihlédnutím k jeho uměleckým specifikům, - shrnout a posoudit metody práce podporující čtenářskou gramotnost žáků a rozvíjejících jejich čtenářské strategie, - v praxi aplikovat metody práce podporující rozvoj čtenářství žáků, - analyzovat roli žákovských prekonceptů ve výuce a specifikovat roli učitele v modelu didaktické rekonstrukce učiva, - zhodnotit přínos výzkumů čtení a čtenářství v ČR i zahraničí, - objasnit základní vývojové tendence v historii literárního vzdělávání a analyzovat současné cíle a stav literárního vzdělávání, - porovnat literární vzdělávání v ČR a zahraničí, - zdůvodnit základní strukturu oboru (četba, tvorba, nauka) a specifikovat možnosti uplatnění tvořivé expresivity v literární výchově, - posoudit koncepci současného vzdělávání učitele literární výchovy a shrnout základní výzvy pro didaktiku literatury, - objasnit význam a specifika školní a mimoškolní četby pro podporu a rozvíjení čtenářství, navrhnout vhodné příklady na základě znalostí klasické i současné literatury pro děti a mládež.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Informace k průběhu zkoušky Student by měl v průběhu zkoušky prokázat hlubší uvažování v oboru didaktiky literatury se zřetelem ke školní výukové praxi, s oporou v klíčových kategoriích a terminologii oboru. Dva dny před zkouškou studenti předloží v tištěné podobě dokument (2 výtisky), který obsahuje: 1. návrhy 5 čtenářských lekcí podle zadání (viz níže). 2. seznam odborné literatury prostudované v souvislosti s přípravou na zkoušku. Struktura zkoušky 1. PowerPointová prezentace (5-7 minut) o tématech a zdrojích prostudovaných ke zkoušce. 2. Teoretická část zkoušky vycházející z hlavních témat předmětu. Student prokazuje orientaci v relevantní odborné literatuře. 3. Rozprava o 5 připravených čtenářských lekcích. 4. Didaktická intepretace předloženého textu/textů pro ZŠ a SŠ. Student připraví návrh smysluplných aktivit (otázek, úkolů, aktivit) pro žáky/studenty k uměleckému textu. Tento text student obdrží před zkouškou, na přípravu jeho didaktické interpretace bude mít 30 minut. Podrobné informace k didaktické interpretaci textu 1. Podle charakteristiky textu se student věnuje především následujícím bodům: - charakteristické rysy ukázky; kontext díla, doby, žánru; - motiv a téma; vypravěč, způsob vyprávění; časoprostor díla; - kompoziční výstavbu díla i konkrétního úryvku; // jazykové prostředky a jejich funkci v textu. 2. Poté student představí smysluplný návrh didaktické interpretace daného textu, tj. jak by s ním pracoval v hodině literární výchovy. Při odpovědi se drží těchto bodů: - interpretace textu (významy, literárně teoretická specifika apod.); - cíl vyučovací hodiny a její struktura; - úkoly a aktivity před čtením, při čtení a po čtení směřující k didaktické interpretaci textu; - použité metody práce podporující rozvoj čtenářských strategií a čtenářské gramotnosti žáků; - případné využití tvořivé činnosti žáků, mezipředmětových vztahů apod. 3. Při návrhu interpretace nejde o aplikaci univerzální interpretační šablony, nýbrž o odhalení specifik daného textu a jejich zdůraznění při následné interpretaci. Očekáváme, že navržená vyučovací hodina založená na didaktické interpretaci textu bude mít jasný cíl, zřetelnou strukturu i vnitřní konzistenci. Jaký didaktický potenciál text nabízí? V čem je text specifický? Jaký volím cíl práce s textem?, Jak chci k tomuto cíli prostřednictvím formulovaných úloh dospět?, Proč formuluji právě tyto otázky nebo úkoly? Proč volím právě tuto formulaci otázek, úkolů? Atd. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |