Předmět: Didaktika literatury v teorii a praxi

« Zpět
Název předmětu Didaktika literatury v teorii a praxi
Kód předmětu KČJ/XDLP@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - demonstrovat didaktickou interpretaci literárního díla s přihlédnutím k jeho uměleckým specifikům, - shrnout a posoudit metody práce podporující čtenářskou gramotnost žáků a rozvíjejících jejich čtenářské strategie, - v praxi aplikovat metody práce podporující rozvoj čtenářství žáků, - analyzovat roli žákovských prekonceptů ve výuce a specifikovat roli učitele v modelu didaktické rekonstrukce učiva, - zhodnotit přínos výzkumů čtení a čtenářství v ČR i zahraničí, - objasnit základní vývojové tendence v historii literárního vzdělávání a analyzovat současné cíle a stav literárního vzdělávání, - porovnat literární vzdělávání v ČR a zahraničí, - zdůvodnit základní strukturu oboru (četba, tvorba, nauka) a specifikovat možnosti uplatnění tvořivé expresivity v literární výchově, - posoudit koncepci současného vzdělávání učitele literární výchovy a shrnout základní výzvy pro didaktiku literatury, - objasnit význam a specifika školní a mimoškolní četby pro podporu a rozvíjení čtenářství, navrhnout vhodné příklady na základě znalostí klasické i současné literatury pro děti a mládež.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Informace k průběhu zkoušky Student by měl v průběhu zkoušky prokázat hlubší uvažování v oboru didaktiky literatury se zřetelem ke školní výukové praxi, s oporou v klíčových kategoriích a terminologii oboru. Dva dny před zkouškou studenti předloží v tištěné podobě dokument (2 výtisky), který obsahuje: 1. návrhy 5 čtenářských lekcí podle zadání (viz níže). 2. seznam odborné literatury prostudované v souvislosti s přípravou na zkoušku. Struktura zkoušky 1. PowerPointová prezentace (5-7 minut) o tématech a zdrojích prostudovaných ke zkoušce. 2. Teoretická část zkoušky vycházející z hlavních témat předmětu. Student prokazuje orientaci v relevantní odborné literatuře. 3. Rozprava o 5 připravených čtenářských lekcích. 4. Didaktická intepretace předloženého textu/textů pro ZŠ a SŠ. Student připraví návrh smysluplných aktivit (otázek, úkolů, aktivit) pro žáky/studenty k uměleckému textu. Tento text student obdrží před zkouškou, na přípravu jeho didaktické interpretace bude mít 30 minut. Podrobné informace k didaktické interpretaci textu 1. Podle charakteristiky textu se student věnuje především následujícím bodům: - charakteristické rysy ukázky; kontext díla, doby, žánru; - motiv a téma; vypravěč, způsob vyprávění; časoprostor díla; - kompoziční výstavbu díla i konkrétního úryvku; // jazykové prostředky a jejich funkci v textu. 2. Poté student představí smysluplný návrh didaktické interpretace daného textu, tj. jak by s ním pracoval v hodině literární výchovy. Při odpovědi se drží těchto bodů: - interpretace textu (významy, literárně teoretická specifika apod.); - cíl vyučovací hodiny a její struktura; - úkoly a aktivity před čtením, při čtení a po čtení směřující k didaktické interpretaci textu; - použité metody práce podporující rozvoj čtenářských strategií a čtenářské gramotnosti žáků; - případné využití tvořivé činnosti žáků, mezipředmětových vztahů apod. 3. Při návrhu interpretace nejde o aplikaci univerzální interpretační šablony, nýbrž o odhalení specifik daného textu a jejich zdůraznění při následné interpretaci. Očekáváme, že navržená vyučovací hodina založená na didaktické interpretaci textu bude mít jasný cíl, zřetelnou strukturu i vnitřní konzistenci. Jaký didaktický potenciál text nabízí? V čem je text specifický? Jaký volím cíl práce s textem?, Jak chci k tomuto cíli prostřednictvím formulovaných úloh dospět?, Proč formuluji právě tyto otázky nebo úkoly? Proč volím právě tuto formulaci otázek, úkolů? Atd.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -