Název předmětu | Dezinformace jako celospolečenský fenomén nebo v kontextu mediální výchovy |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/XDCF@ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - umět rozpoznávat pravdivé a nepravdivé informace v online prostoru, vyhledávat a ověřovat původní zdroje, pracovat s databázemi dezinformací (hoaxů), umět využívat systémy pro reversibilní vyhledávání dle obrázků (např. Google Obrázky), - definovat termín fake news a hoax, stručně charakterizovat jejich vývoj (z offline do online světa), - rozpoznat veřejnoprávní a komerční média, mít přehled o vlastnické struktuře nejznámějších mediálních domů, - rozpoznat rozdíly mezi zpravodajstvím a publicistikou (případně názorovými platformami), - rozlišit různé druhy nepravdivých informací ve veřejném prostoru, uvést příklady, - vysvětlit a uvést příklady tzv. propagandy (v historickém kontextu i současnosti), - charakterizovat základní znaky manipulativní komunikace, - charakterizovat problematiku předsudečných trestných činů (tzv. hate-crime), - popsat a vysvětlit případ manipulace uživatelů sociálních sítí v případu Cambridge Analytica, - uvést příklady dezinformačních kampaní, které proběhly v zahraničí (např. v rámci předvolebního boje), - vytvořit funkční výukový materiál zaměřený na oblast dezinformací a uvést příklady jeho využití ve výuce na ZŠ (např. pracovní list, projekt apod.).
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Student v průběhu zkoušky prokáže: A. Orientaci v základních tématech spojených s problematikou dezinformací (viz cíle) B. Znalost základních postupů ověřování dezinformací (tzv. fact-checking). C. Schopnost sestavit didaktický materiál zaměřený na tato témata se zacílením na žáky ZŠ a SŠ. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |