Předmět: Dezinformace jako celospolečenský fenomén nebo v kontextu mediální výchovy

« Zpět
Název předmětu Dezinformace jako celospolečenský fenomén nebo v kontextu mediální výchovy
Kód předmětu KČJ/XDCF@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - umět rozpoznávat pravdivé a nepravdivé informace v online prostoru, vyhledávat a ověřovat původní zdroje, pracovat s databázemi dezinformací (hoaxů), umět využívat systémy pro reversibilní vyhledávání dle obrázků (např. Google Obrázky), - definovat termín fake news a hoax, stručně charakterizovat jejich vývoj (z offline do online světa), - rozpoznat veřejnoprávní a komerční média, mít přehled o vlastnické struktuře nejznámějších mediálních domů, - rozpoznat rozdíly mezi zpravodajstvím a publicistikou (případně názorovými platformami), - rozlišit různé druhy nepravdivých informací ve veřejném prostoru, uvést příklady, - vysvětlit a uvést příklady tzv. propagandy (v historickém kontextu i současnosti), - charakterizovat základní znaky manipulativní komunikace, - charakterizovat problematiku předsudečných trestných činů (tzv. hate-crime), - popsat a vysvětlit případ manipulace uživatelů sociálních sítí v případu Cambridge Analytica, - uvést příklady dezinformačních kampaní, které proběhly v zahraničí (např. v rámci předvolebního boje), - vytvořit funkční výukový materiál zaměřený na oblast dezinformací a uvést příklady jeho využití ve výuce na ZŠ (např. pracovní list, projekt apod.).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student v průběhu zkoušky prokáže: A. Orientaci v základních tématech spojených s problematikou dezinformací (viz cíle) B. Znalost základních postupů ověřování dezinformací (tzv. fact-checking). C. Schopnost sestavit didaktický materiál zaměřený na tato témata se zacílením na žáky ZŠ a SŠ.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -