Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hierarchizace stylistiky jako vědní disciplíny: teorie, systematika, praktická stylistika; komunikační situace (komunikační sféra), adekvátnost (vhodnost, náležitost). 2. Slohotvorní (stylotvorní) činitelé: základní charakteristika a jejich využití při popisu komunikační situace. 3. Stylistické aspekty výstavby textu: slohové postupy a jejich modifikace, slohové útvary; vertikální/horizontální členění, koherence a koheznost. 4. Informační slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 5. Popisný slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 6. Vyprávěcí slohový postup: základní charakteristika, útvary a možné aplikace ve výuce. 7. Komunikační výchova: základní charakteristika a zaměření. Možné/žádoucí cíle komunikační a slohové výchovy na 1. st. ZŠ. Rozvoj a kultura mluvených projevů. Mluvená a psaná čeština (základní charakteristika, specifika online komunikace apod.). Komunikační žánry. Prostředky neverbální komunikace a jejich využití. 8. Spisovnost - nespisovnost: čeština jako národní jazyk a perspektiva jednotlivých útvarů a poloútvarů. Zvláštní postavení hovorové češtiny. Kritéria adekvátnosti, srozumitelnosti a přesnosti: jejich analýza a pohled na ně napříč tradičními funkčními oblastmi. 9. Problematika slohových prací: zadání, hodnocení. Diskuze o výuce slohu na ZŠ a SŠ, státní maturity. Způsoby a kritéria hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je dostatečně seznámit studenty se stanovenými dílčími otázkami, které se týkají výuky slohové a komunikační výchovy na 1. st ZŠ. Některé aspekty stylistiky, jak teoretického i systematického základu, budou podrobněji diskutovány ve vztahu k výuce. Základem semináře bude praktická stylistika zaměřená na výuku i na dovednosti budoucích pedagogů. V rámci semináře budou studenti vytvářet psané výstupy zaměřené na slohové postupy (a útvary) realizované na 1. st. ZŠ. Výuka prezenční, popř. online s důrazem na offline aktivity. Témata: praktická stylistika, komunikační výchova, mluvené/psané projevy, slohové práce a jejich hodnocení, slohové postupy a útvary na 1. st. ZŠ, funkční styly a jejich základní charakteristika. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - smysluplně pracovat se základními stylistickými koncepty v aplikaci ve výuce, - prokázat odbornou připravenost věnovat se dílčím stylistickým otázkám ve vztahu k češtině i ve vztahu k různým komunikátům, - promýšlet dílčí otázky z oblasti stylistiky a přidružených disciplín (teorie komunikace, pragmatika, textová jazykověda atp.), - posuzovat jazykové prostředky vzhledem k jejich adekvátnímu užití v různých komunikačních situacích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Psané výstupy podle zadání.
|
Doporučená literatura
|
-
CVRČEK, V. a kol. (2015). Mluvnice současné češtiny 1., kap. 9, s. 365 - 375. Praha: Karolinum.
-
ČECHOVÁ, M. (2000). Čeština - řeč a jazyk. 2. přepracované vydání. Praha: ISV.
-
ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
-
Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E. (2008). Současná stylistika.. Praha.
-
ČECHOVÁ, M. (1985). Vyučování slohu: úvod do teorie.. Praha: SPN.
-
HAUSENBLAS, K. K základním pojmům jazykové stylistiky. Slovo a slovesnost 16, s. 1 - 15.
-
HOFFMANOVÁ a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
-
PLESKALOVÁ, J. a kol. (1997). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky (zvl. kap. "Stylistika", s. 296 - 335). Praha: Academia.
|