Předmět: Didaktika českého jazyka 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika českého jazyka 2
Kód předmětu KČJ/WČJ2
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti se seznámí s hlavními tendencemi ve vývoji vyučování českému jazyku, se současnou koncepcí vyučování, se základními cíli a úkoly, s metodami, formami a organizací vyučování, s didaktickými problémy učiva a s praktickým využíváním moderních vyučovacích pomůcek zejména ve slohovém vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Hlavní tendence ve vývoji vyučování českého jazyka se zaměřením na slohové vyučování. Současná koncepce slohového vyučování, jeho základní cíle a úkoly, metody a formy práce ve vyučování. Slohové vyučování jako integrační prvek mezi složkami jazyka a dalšími předměty s důrazem na komunikační výchovu. Základní didaktická literatura a metodické materiály. Inovace slohového vyučování s využitím moderních metod a forem práce (projektové vyučování, prvky kritického myšlení, dramatická výchova apod.). Slohové práce v systému jazykového vyučování a jejich hodnocení. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Požadavky ke splnění předmětu: Ústní zkouška dle otázek k SZZ. Podmínkou pro konání zkoušky z předmětu WČJ2 je zápočet z WČJ1.
Doporučená literatura
  • BERAN, V. a kol. (2003). Učím s radostí (zkušenosti - lekce - projekty).. Praha: Agentura STROM.
  • Čechová, M. (1998). Komplexní jazykové rozbory.. Praha: SPN.
  • Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova.. Praha: ISV.
  • ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  • FISCHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se.. Praha: Portál.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • HAUSER, P. aj. (1994). Didaktika českého jazyka, díl I, II a III. Brno: Vydavatelství MU.
  • KOSTEČKA, J. (1993). Do světa češtiny jinak.. Jinočany: HaH.
  • Podroužek, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus. 96 s.
  • Polák, M. (2002). Učitel českého jazyka a současná základní škola.. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika.. Praha: Portál.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Praha.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr