Předmět: Literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KČJ/WLDML
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení základních pojmů, specifické rysy literatury pro děti a mládež z hlediska autorského i čtenářského. Lidová slovesnost jako součást četby dětí a mládeže. Pověsti, báje a legendy v dětské literatuře. Lidová a autorská pohádka, nejvýznamnější čeští a světoví sběratelé a autoři. Česká a světová poezie pro děti a mládež. Příběhová próza s dětským a dospívajícím hrdinou, dobrodružná literatura a historická a životopisná próza. Základní znaky triviální literatury, jejich podoba v literatuře pro děti a mládež. Teorie a kritika literatury pro děti a mládež.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit literaturu pro děti a mládež jako svébytnou a plnohodnotnou součást národní literatury a přispět tak k vlastní kvalifikované interpretaci klasických i současných textů dětské literatury. Výuka se zaměří na vymezení základních pojmů, pozornost bude dále věnována lidové slovesnosti jako součásti četby dětí a mládeže (pověst, báje a legenda v dětské literatuře, lidová pohádka, nejvýznamnější sběratelé), autorské pohádce, poezii pro děti a mládež, příběhové próze s dětským a dospívajícím hrdinou, dobrodružné literatuře a historické a životopisné próze. Dílčím cílem je také objasnit základní znaky triviální literatury a seznámit posluchače s jejími typickými podobami v literatuře pro děti a mládež. Připomenut bude rovněž vývoj a současný stav teorie a kritiky literatury pro děti a mládež. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.
Student získá po absolvování disciplíny přehled o literatuře pro děti a mládež jako svébytné součásti národní literatury, která je určena dětským a dospívajícím čtenářům. Bude mít základní znalosti o vývoji a současné podobě české a světové literatury pro děti a mládež, bude schopen analyzovat a interpretovat literární díla určená dětem a mládeži, bude schopen rozlišovat literaturu umělecky hodnotnou od literatury konzumní.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • BETTELHEIM, Bruno. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. 1. vyd. (Edice 21; sv. 14).. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • BŘEZINOVÁ, H. (2018). Slavíci, mořské víly a bolavé zuby. Pohádky H. Ch. Andersena: Mezi romantismem a modernitou.. Brno: Host.
  • CARPENTER, H. and PRICHARD, M. (1991). The Oxford Companion to Children´s Literature.. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • ČEŇKOVÁ, J. aj. (2006). Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury.. Praha: Portál.
  • DODERER, K. (1984). Herausgegeben von Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 sv.. Weinhein: Beltz.
  • DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. aj. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé.. Praha: Libri.
  • HUNT, P. (1996). International Companion Encyclopedia of Children´s Literature.. London, New York: Routledge.
  • HUTAŘOVÁ, I. a HANZOVÁ, M. (2003). Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • HUTAŘOVÁ, I. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež.. Praha: ÚIV.
  • CHALOUPKA, O. aj. (1985). Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. (1984). Kontury české literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros.
  • JANOUŠEK, P. aj. (2007). Dějiny české literatury 1945 - 1989.. Praha: Academia.
  • MANDYS, P. aj. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy.. Praha: Albatros.
  • MOCNÁ, D., PETERKA, J. aj. (2004). Encyklopedie literárních žánrů.. Praha - Litomyšl: Paseka.
  • POLÁK, J. (1987). Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • PROPP, V. J. (1999). Morfologie pohádky a jiné studie.. Jinočany: H&H.
  • ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ, J. aj. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakladatelství Hanex.
  • SIROVÁTKA, O. (1998). Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře.. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku ČSAV.
  • Sladová, J. a kol. (2016). Umělecká literatura v procesu osobostní a sociální výchovy. Olomouc.
  • Sladová, J. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SLIACKÝ, O. aj. (2005). Slovník slovenských spisovatelov pre deti a mládež.. Bratislava: Literárne informačné centrum.
  • STUDENTOVSKÝ, T. a BLÁHA, J. (2000). Slovník českých autorů knih pro chlapce (a nejen pro ně).. Praha: Ostrov.
  • ŠMAHELOVÁ, H. (1999). Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. 2 sv.. Praha: Univerzita Karlova.
  • Šubrtová, M., & Chocholatý, M. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri.
  • ŠUBRTOVÁ, M. aj. (2011). Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010.. Brno.
  • ŠUBRTOVÁ, M. (2007). Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež.. Brno: Masarykova univerzita.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
  • TOMAN, J. (2008). Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti.. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus.
  • URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. (2005). Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozš. vydání.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • URBANOVÁ, S. aj. (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století.. Olomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury.. OIlomouc: Votobia.
  • URBANOVÁ, S. (2018). S holokaustem za zády. Ostrava.
  • WATSON, W. (2001). The Cambridge Guide to Children´s Books in English.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIPES, J. (2002). The Oxford Companion to Fairy Tales. The Western fairy tale tradition from medieval to modern.. Oxford: Oxford University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr