Předmět: Jazykové praktikum

« Zpět
Název předmětu Jazykové praktikum
Kód předmětu KČJ/WJPRX
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zouharová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Krejčí Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Obsah předmětu tvoří základní informace z oblasti - OBECNÉ LINGVISTIKY, - FONETIKY a FONOLOGIE, - LEXIKOLOGIE, - MORFOLOGIE a - PRAVOPISU. Požadované vědomosti a dovednosti jsou nezbytným teoretickým podkladem pro didaktickou transformaci témat do školní praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Požadované vědomosti a dovednosti jsou nezbytným teoretickým podkladem pro didaktickou transformaci témat do školní praxe.
Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - Rozdělit lingvistiku na dílčí disciplíny a definovat je, definovat jazyk, zařadit češtinu do systému světových jazyků, stratifikovat útvary jazyka, definovat jazykovou normu a kodifikaci, uvést příklady kodifikačních příruček. - Definovat hlásku a foném, popsat vznik řeči, popsat správnou a nesprávnou výslovnost, vady řeči, hláskové změny, klasifikovat hlásky dle znělosti, místa a způsobu tvoření, popsat zvukové prostředky souvislé řeči. - Definovat slovní zásobu, popsat principy změny slovní zásoby (zejména obohacování slovní zásoby), popsat významové vztahy mezi slovy, příznakovost a bezpříznakovost slov, vysvětlit slovotvorný rozbor slova. - Definovat základní morfémy, vysvětlit ohýbání slov, morfologický rozbor stavby slova, třídit slova z hlediska morfologického sémantického a syntaktického, vysvětlit a rozlišit mluvnické kategorie a paradigmata slovních druhů, kategorizovat slovní druhy, popsat stupňování přídavných jmen a příslovcí. - Rozdělit pravopis dle druhů a k nim přiřadit konkrétní pravopisná pravidla, uvést algoritmy pravopisných jevů.
Předpoklady
Předmět navazuje na maturitní úroveň vědomostí a dovedností z oblasti gramatiky, lexikologie a pravopisu, která je brána jako vstupní znalosti a dovednosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemný test

ZÁPOČET - písemné ověření praktických dovedností z oblasti lexikologie, morfologie a pravopisu opírající se o znalosti algoritmů, znalost příslušné latinské terminologie. ZKOUŠKA - ústní ověření teoretických znalostí z oblasti obecné lingvistiky, lexikologie, morfologie, fonetiky a fonologie, grafémiky a pravopisu.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, M. et al. (2000). Čeština - řeč a jazyk. 2. vyd.. Praha: ISV nakladatelství.
  • ČECHOVÁ, M. (2010). Komplexní jazykové rozbory. 2. vyd.. Praha: SPN.
  • HUBÁČEK, J. A KOL. (2010). Čeština pro učitele.. Český Těšín: Vade Mecum Bohemiae.
  • KARLÍK, P., NEKULA, M. a PLESKALOVÁ, J. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • KARLÍK, P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z. a GREPL, M. (2021). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Kolektiv autorů. (2005). Pravidla českého pravopisu. Praha.
  • Kolektiv autorů ÚJČ AV ČR. (2005). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia.
  • KREJČÍ, V. (2013). Didaktika českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ (online). Olomouc.
  • KROBOTOVÁ, M. a JODASOVÁ, H. (2002). Základy českého pravopisu a pravopisná cvičení. Olomouc: UP v Olomouci.
  • MUŽÍKOVÁ, O. a kol. (2002). Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis.
  • REZEK, J. (2001). Český etymologický slovník. 2. vydání.. Voznice: Leda.
  • Šaur, V. (2004). Pravidla českého pravopisu s výkladem mluvnice.. Praha: Ottovo nakladatelství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr